J justusandersson skrev:
De stiver opp lecamuren i sidelengs retning og hindrer den fra å bule innover. En kjellervegg er utsatt for jordtrykk. Vegger over bakken for sidekrefter på grunn av vind.
Ok da forstår jeg. Takk for den fine forklaringen.

Akkurat når jeg trodde alt var i orden, oppdaget jeg noe som gjør meg bekymret. Jeg har nå fjernet en bit sponplate der den gamle portalen satt og kan se at på andre siden av portalen sitter det også en sponplate. Bra så langt. Men da jeg fjernet en sponplate til høyre for portalen, ser jeg at det er 45 mm isolasjon bak, og bak den en ca 70mm tykk lettbetongvegg. Huset ble altså bygd med en 70 mm leca-vegg, og på et senere tidspunkt har noen saget opp en portal i lettbetongen og satt lekter og en sponplate utenpå lettbetongen. Trolig for å gjøre veggen litt tykkere slik at portalen også blir tykkere. Deretter har noen satt igjen portalen med en sponplate. Nå til mitt spørsmål. Kan jeg fjerne veggen nå som jeg har sett at den er laget i lettbetong, eller er det en del av konstruksjonen i huset? Altså bærende eller på annen måte støttende?

• Konstruksjonstegning som viser en lettbetongvegg (70 mm leca) med en rundbue portal, 45 mm isolasjon og 10 mm sponplate utenpå.
Sist redigert:
Kan du ta et bilde av søylen som støtter opp ytterveggen ved siden av veggen du vil rive? På motsatt side av huset finnes det ingen slik vegg? Har du kjeller også på den siden eller sokkel?

P petterovski skrev:
Kan du ta en bild av søylen som stiver opp ytterveggen ved siden av veggen du vil rive? På motsatt side av huset finnes det ingen slik vegg? Har du kjeller også på den siden eller terreng?
Her kommer bildet. Forstår ikke helt spørsmålet ditt om motsatt side. Det er kjeller i hele huset.

• Krok på klesstativ i et kjellerrom med en liten vindu og malt, mønstret vegg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.