Hvordan vet jeg om veggen er bærende eller ikke? Taket i kjelleren er betong som hviler på leca-vegger. De veggene er uten tvil bærende ;)

Jeg vil fjerne veggen på bildet for å få et større rom. Noen gang har noen laget en portal på ca 150 cm bred midt i veggen. Deretter har de tettet den for å få en hel vegg igjen. Jeg vil fjerne hele veggen. Veggen er bygd med 45x90mm trestendere med 10mm sponplate på hver side av stenderne. Siden det er brukt sponplate føles det som om veggen ikke er original fra da huset ble bygd på 70-tallet. Kan legge til at resten av huset er leca. Til og med innvendige vegger som er bygd av litt smalere leca. Det andre bildet viser mer tydelig hvordan taket ser ut.

• Vegg med 10 mm sponplate på hver side av 45x90 mm trereglere, tekst indikerer leca-vegg og betongtak, formodentlig for renovering.
  • Rom med hvit vegg med spor etter en tidligere åpning, liten høyliggende vindu, og takplater. En gjenstand står på gulvet ved veggen.
Sist redigert:
Troligvis ikke bærende da bjelkelaget strekker seg i andre retningen. Men det kunne vært en stabiliserende vegg som skal ta horisontale krefter. Du vil sikkert få mer utfyllende svar snart. ;)

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
P petterovski skrev:
Trolig ikke bærende da bjelkelaget spenner i annen retning. Men det kunne være en stabiliserende vegg som skal ta horisontale krefter. Du vil sikkert få mer uttømmende svar innen kort tid. ;)
Takk for svaret. Kan si også om det har noen betydning at rommet er ca 5 meter langt og 4 meter bredt. Samme størrelse på rommet på andre siden av veggen. Det jeg prøver å si er at det ikke finnes noe annet enn lecaveggene som bærer opp taket på så pass lang strekning som 10 meter. Så det føles rart om veggen skulle trengs akkurat der.

Beste svar

E Elnovis skrev:
Takk for svaret. Kan si også om det har noen betydning at rommet er ca 5 meter langt og 4 meter bredt. Samme størrelse på rommet på andre siden av veggen. Det jeg prøver å si er at det ikke finnes noe annet enn lecaveggene som bærer opp taket på så lang avstand som 10 meter. Så det føles rart om veggen skulle være nødvendig akkurat der.
Den er ikke bærende for vertikale krefter. Den kan være stabiliserende, men det er ikke heller sannsynlig siden du har et stivt bjelkelag hvor de horisontale kreftene føres via dette til stabiliserende ytter/innervegg. Hvor langt har du til yttervegg/innervegg av leca til venstre og til høyre i bildet?

P petterovski skrev:
Den er ikke bærende for vertikale krefter. Den kan være stabiliserende men det er heller ikke sannsynlig siden du har et stivt bjelkelag der de horisontale kreftene føres via dette til stabiliserende ytter-/innvegg. Hvor langt har du til yttervegg/innvegg av leca til venstre og til høyre i bildet?
Jeg har tegnet et bilde for å gjøre det litt tydeligere. Der har jeg også lagt inn mål og det vinduet du ser på et av bildene slik at du lettere kan orientere deg. Dette er bare en liten del av huset da det er bygget som en L. Det er et stort hus på 184 kvadrat med like stor kjeller.

• Plantegning av et L-formet hus med mål, viser en vegg som skal fjernes, Leca yttervegger og innervegger. Vindusplassering er markert.
Du kan rive veggen.

Bjelkelaget består antagelig av lettbetongelement. Slike pleier aldri være lagt på trestendervegger. Så veggen er sikkert ikke bærende. Produksjonen av sponplater kom i gang på slutten av 60-tallet. De inneholdt veldig mye formalin på den tiden. De ble raskt veldig populære på grunn av prisen og anvendeligheten. Ikke minst kunne man lage senger billig og enkelt.

• Liker
Elnovis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Bjelkelaget består antagelig av lettbetongelement. Slike pleier aldri å være lagt på treveggvegger. Så veggen er sikkert ikke bærende. Produksjonen av sponplater kom i gang på slutten av 60-tallet. De inneholdt veldig mye formalin på den tiden. De ble raskt veldig populære på grunn av prisen og anvendeligheten. Ikke minst kunne man lage senger billig og enkelt.
Formalin er tydeligvis giftig. Er det noe jeg bør tenke på når jeg river veggen? Jeg vet ikke hvor gamle disse sponplatene er og det er vanskelig å finne ut.

Sist redigert:
Det meste av formalinet er sikkert ikke igjen, så det trenger du nok ikke bekymre deg for. Det har forsvunnet ut i luften. Jeg vil benytte anledningen til å korrigere meg litt når det gjelder sponplater. Den store produksjonen kom i gang på slutten av 60-tallet, tydelig knyttet til millionprogrammet, men materialet har eksistert lenger. Jeg husker plutselig at jeg bygde en bokhylle av finert sponplate i sløyden i begynnelsen av 60-tallet, men da var det nok mest et møbelmateriale.

Veggen som du vil fjerne kan ha en stabiliserende funksjon. (Men da burde det finnes en lik på husets andre side også.) 10 meter lange murer av leca pleier å kreve sidestabilisering, litt avhengig av jordtrykk mm. Det kan hende at det har vært vegger som nå er fjernet. Verdt å sjekke.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det meste av formalinet er sikkert ikke igjen, så det trenger du nok ikke bekymre deg for. Det har forsvunnet ut i luften. Jeg vil benytte anledningen til å korrigere meg noe når det gjelder sponplater. Den store produksjonen kom i gang på slutten av 60-tallet, tydelig knyttet til millionprogrammet, men materialet har eksistert lenger. Jeg kom plutselig på at jeg bygde en bokhylle av finért sponplate i sløyden på begynnelsen av 60-tallet, men da var det nok mest et møbelmateriale.

Veggen som du vil fjerne kan ha en stabiliserende funksjon. (Men da burde det finnes en lik på husets andre side også.) 10 meter lange murer av leca-blokker pleier å kreve side-stabilisering, litt avhengig av jordtrykk mm. Det kan ha vært vegger som nå er fjernet. Verdt å sjekke.
Jeg har glemt å fortelle at det finnes søyler noen steder på ytterveggene. Kan disse ha en stabiliseringsfunksjon?

Ja. Kan du ikke tegne dem inn på din skisse.

J justusandersson skrev:
Ja. Kan du ikke tegne dem inn på din skisse.
Pelarna i svart. Finns även på andra ställen i huset.

• Gulvplan med Leca vegger og markerte søyler i svart. Vegg på 4 meter ønsket fjernet.
Så bra! Da har jeg ingen innvendinger mot å rive veggen.

• Liker
Elnovis
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Hva bra! Da har jeg ingen innvendinger mot å rive veggen.
Kan du forklare hvordan disse søylene fungerer? Jeg forstår vertikale krefter, men stabiliserende?

De avstiver lecamuren sideveis og hindrer den fra å bule innover. En kjellervegg er utsatt for jordtrykk. Vegger over bakken for sidekrefter på grunn av vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.