Har et hus som er bygd i lettbetong med kjellergulv 120kvm samt boareal 120kvm. Halve kjelleren er ordnet og innredet og det er der jeg vil fjerne 2 vegger for å åpne opp rommet litt.
Veggen i spørsmålet er lettbetong (se bilde etter borehull) på litt over 1dm i tykkelse. Det går en litt over 2dm tykk hardbetongvegg gjennom hele kjelleren som må være bærende, denne er tegnet med røde striper på bildene. Har også to oransje striper som jeg er usikker på om den er hardbetong/bærende.
De grønne stripene på bildene er de veggene jeg vil rive ned.
Noen som har god peiling og som kan se bare på bildene om det går å rive eller ikke? Ellers hvordan går jeg fram for å finne ut av det?
Trenger dere mer informasjon så si gjerne fra i stedet for å ikke svare, vet ikke hva som trengs for info da jeg ikke har så god peiling på dette selv.
Legger ved 4 bilder så dere ser omtrent hvordan det ser ut.
Legger ved et bilde med originaltegning av kjelleretasjen. Der ser man at visse vegger er tykkere enn de andre. Men spørsmålet er om man kan anta at de tykkere er bærende og de andre ikke er det? De tykke er omtrent dobbelt så tykke som de tynnere.
Og har markert de to veggene som jeg vil rive med grønt her også, men merket ikke de jeg tror er bærende da man ser forskjell i tykkelsen her på dem.
Den andre halvdelen av kjelleren som er står ugravet/utnyttet på er utgravd så det er rom med "gulv" av pukk osv men det er ingen betongplate i de tre rommene eller kledde vegger. Hvis dette kan ha noen innvirkning.
Antagelig er det vel som du sier, men det pleier å være bra å sjekke hva som er ovenfor. Ting å se opp for er vegger som kan stå midt ovenfor og kanskje bæres av den veggen man vil fjerne, eller bjelker som ligger på tvers av veggen og trenger dens støtte. Murer kan også trenge støtte av vegger som står på tvers av dem, men antakelig trengs ikke de grønne siden det er så små rom.
Ovenfor er det et stort rom og ingen vegg eller lignende der veggen i kjelleren er. Veggen til det rommet er mer over trappen som man ser på det siste bildet jeg la opp i mitt kompletteringsinnlegg.
Hvem henvender man seg til hvis man vil finne ut om det er bærende vegger eller ikke? Og noen som har engasjert noen som vet omtrent hva det kan koste?
Hvem henvender man seg til hvis man vil finne ut om det er bærende vegger eller ikke? Og er det noen som har engasjert noen som vet omtrent hva det kan koste?
Bumper gjerne spørsmålet ditt, er interessert i det samme. Planlegger en større mengde justeringer av planløsning og har virkelig tillit til forumet her, men vil også gjøre en vurdering på stedet. Byggingeniør fra kommunen?
Er det en enetasjes villa ville jeg bli overrasket om veggen er bærende. Den røde veggen som du har tegnet inn, parallelt med langsidene, er derimot bærende. Fra langsidene utgår gulvåsene og disse er skjøtet overlappende over hjertemuren, (på grunn av spennvidden). Ser forresten at huset er bygget i lettbetong. Er du helt sikker på at du har trebjelkelag? Eller er det et betongdekke? Er det betongdekke burde det være risikofritt. Vet ikke om kommunens bygningingeniør påtar seg et oppdrag som dette, men, en byggekonsulent/konstruktør burde om ikke annet kunne anbefale noen. Kostnaden for at noen skal komme og se kan jeg ikke bedømme. En prisopplysning burde man vel kunne få før et evt. hjemmebesøk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.