Litt usikker på hvordan man velger riktig mørtel til riktig sak da jeg skal fikse litt skavanker på min pussede fasade før jeg maler den.
Originalpussen sitter til 99 % bra, men det finnes noen sprekker som den under vinduet på bildet. Jeg banker forsiktig bort det løse rundt sprekkene og tenkte bare å bruke finpussemørtel til det om ingen innvender?
Det finnes også litt skader. Andre bildet viser for eksempel en list som har falt av (til venstre under vindusblikk) og bristen ovenfor til høyre hvor teglsteinen er synlig. Tviler på at det er finpussemørtel som bør brukes til de momentene. Sementmørtel kanskje?
Takk om noen mer vant til valg av mørtel kan gi meg noen tips. Spesifiser gjerne type. Vet jo at det finnes 'C-mørtel' etc. men er uklar over hva man velger i tilfeller som mine.
Når er huset fra?
Er det tidligere enn 1940 så er det kalkmørtel som gjelder, og avhengig av hvor store sprekkene blir, så kan du kanskje klare deg med et med lav ballast f.eks. Weber 152.
Blir sprekkene dypere enn 1.5cm og bredere så er det f.eks. Weber 148 som trengs.
Er huset nyere så er det mest sannsynlig at du kan bruke et c-mørtel, men det ser ut til å være fra 1930. Du kan hakke av en bit med mørtel fra veggen og det skal gå an å knuse det ned til et fint pulver mellom fingrene hvis det er kalkmørtel.
Sprekken går jo også ned på det svarte, om det er en sokkel eller begynnelsen på kjeller kan jeg ikke se.
men antagelig er sprekken en setningsskade og den kan ha vært der lenge….
vanskeligheten med setningsskader er at det er vanskelig å bare fylle i sprekken uten at den kommer tilbake. For å være tryggere, trengs det netting og da må en større overflate fjernes.
Selvfølgelig vil det se mye bedre ut enn nå, men det er en stor risiko for at du får tilbake en tynn sprekk
Når er huset fra?
Er det tidligere enn 1940 så er det kalkmørtel som gjelder
mathiash77 skrev:
Sprekken går jo også ned på det svarte, om det er en sokkel eller begynnelsen på kjeller kan jeg ikke se.
Takk for deres respons. Skriver en liten oppgave for å gi litt mer grunnlag:
Teglhus bygget i 1927 men nåværende puss er nok av betraktelig senere dato. Kjøpte det selv i år 2000.
Vurderer det som at de gjorde en god jobb da pussen i hovedsak sitter veldig bra fortsatt. Nedre del er en over 1 m sokkel i avvikende grå farge. Samme puss der antar jeg. Huset har vært relativt uoppusset gjennom årene (før jeg satt i gang) og vinduene er en av de få detaljer som er byttet. Slike der to-lags Emmaljunga og tipper at de kanskje ble satt inn i forbindelse med den siste fasadepussingen, siden et tidligere vindu er murt igjen og pusset. Så 60- eller 70-tallet er vel min gjetning.
De sprekkene som finnes er helt klart setninger og trolig forårsaket av trafikk. Har en landevei utenfor tomta og tidligere kjørte en hel del tung lastebiltrafikk i høy hastighet forbi. Det var ikke smått heller da jeg bor nær Skånes sukkerfabrikk og under betkampanjen regnet de inn at 7 lastebiler med tilhenger i timen gikk gjennom bygden før de forbød denne 'snarveien' . Har altså blitt bedre og husker at hele huset ristet da de kjørte forbi.
Så vibrasjoner i vei og, antar jeg, videreført via VVS-stammer til huset, har nok påført sprekkene. Så jeg tror at risikoen for nye sprekker er mindre i dag. Jeg burde ikke ha behov for å slå ned større områder og mette. Planen er å forsiktig skrape spor rundt sprekkene og fylle igjen.
Så til mine grublerier da. Er mer hjemme på snekring enn murerarbeid så jeg er ikke helt klar over alle benevnelser. Pussmørtel kan man jo forstå i seg selv men klassifiseringene (om de overhodet finnes) er jeg usikker på. Og hva den avgjørende forskjellen er mot 'sement' (og dens klassifiseringer). Var vel for å havne riktig i det som jeg stilte spørsmålet. 'Weber' virker å være et varemerke om jeg ser rett? Så om Weber ikke finnes i sortimentet lurer jeg på hva som tilsvarer 'Weber 152 hhv. 148'
Hvorvidt det da er kalkmørtel eller ikke? Er jo ingen ekspert men om jeg smuldrer opp litt av nåværende pussen så føles det mer som 'grus' enn 'pulver'. Legger ved bilde, men spontant føles det ikke som 'kalk' men kan jo ta feil. Drar man hånden over den hvite malingen får man imidlertid litt 'kalk' på håndflaten. Men det kan vel være pigment?
I hovedsak handler det altså om å fylle igjen mindre sprekker. Finnes utover det den noe større skaden som vises over ett av vinduene på det andre bildet. Lurer på om det er samme mørtel som å fylle sprekkene som er optimalt der? Og så er det deler av profiler/stukkatur under vinduene som har løsnet og falt av. Vil gjerne gjenskape den og da trenger man jo noe som er smidig og formbart. Kanskje en annen mørtel eller til og med et annet produkt? Kanskje da forankre reparasjonen med en form for skrue/stift/korte armeringsjern som jeg fester først?
Akkurat nå har jeg bare litt standard 'Pussmørtel 0-3 mm' og 'Murmørtel 0-3 mm' fra ByggMax samt en sekk 'Sement' (ingen mer spes.) og en sekk 'Finbetong 40 MpA'. Kanskje ingenting av dette som jeg skal bruke? Spørsmålet er altså hva jeg skal skaffe hjem for å få et bra resultat i henhold til ovennevnte.
Det ser ut som et bruk med sement i så du kan bruke den du har kjøpt for å reparere.
Ved sprekker er tålmodighet viktig, og å ta opp tilstrekkelig dypt hull og kanter i vinkel så er det mest sannsynlig at det vil holde.
Grunne (pensle løst bruk i de oppslåtte sprekkene) med samme bruk som du har tenkt å pusse med.
Puss ut, men hold deg en 5 mm innenfor livet.
Puss neste dag med et 0-1mm c-bruk, f.eks. Weber 135, og dra til med en filtbrett.
Jo mindre ballast desto lettere er det å få sammen pent med eksisterende puss, men det er ikke sterkt nok til å fylle ut tykt med.
Listen er det "bare" å legge på litt om gangen og dra av, først den grove utfyllingen med pussmørtel, og så legger man det siste med et bruk med lav ballast i flere omganger samtidig som man drar av med en pusseribb.
Jeg antar at sukkerbruket er Jordberga? Da har du nær til både Beijer og Optimera som har Webers saker hjemme.
Nei. Det finnes nå faktisk bare ETT sukkerbruk i riket, og det ligger i Örtofta. Hvert sukkerkorn vi spiser har vært der .
Tusen takk for tipsene. Har dog et Beijer i Lund og en Optimera i Eslöv. 1,7 mil til begge så det ordner seg.
Neste steg blir valg av fasadefarge. Har hørt at 'akrylatfarge' nok er best. Pusset tidligere kjellernedgangen og spurte etter det på Byggmax, men den unge ekspeditøren visste ikke engang hva det var. Tok et par liter som het 'Puts og Betongfarge', og det holdt godt der nede. Spørsmålet er om det er greit for hele fasaden eller om man skal satse litt mer penger der?
Silikonharpiksmaling er egnet for fasader. Akrylat er absolutt ikke å anbefale for fasader som må puste, være diffusionsåpne.
Du kan også kalkvaske huset eller male med silikatmaling.
Men silikonharpiksen er overlegen disse, men det er også den dyreste. Men de har også noen andre egenskaper som at det er vannavstøtende og selvrensende.
Samt på sokkelen bør du reparere med en b-bruk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.