Skal anskaffe vedovn og feieren sa jeg måtte ha luftespalte der pipene går i skorstein om jeg vil glidestøpe (ikke bestemt ennå glidestøping<->rør men fyren som skal fikse pipa skal komme på mandag for å inspisere). Det er den nederste pipa som har blitt brukt til oljefyren, så den blir det antagelig som kommer til å bli brukt da den ligger nærmest fyrrommet. Det er et teglhus, 1,5-etasjes fra 41. Som vanlig i gamle hus så ligger takstolene mot skorstein.
skorsten.gif

Det ser litt muggent ut da det tidligere har lekket inn
P1070084.jpg
P1070086.jpg
P1070080.jpg

Der ligger lecakuler rundt basen som ser ut til å ha blitt lagt dit på et senere tidspunkt. På tegningen har jeg lagt inn den grove bjelken som ser ut til å være støtte for de to bjelker/takstoler, de er tappet i, som støtter skorstein og som jeg antar hjelper til med å avveie for kuppelen også. Kan man sette en ny støttebjelke litt nedenfor den gamle, der støttesteinene sitter, og så fjerne den gamle i fire omganger samtidig som man setter inn ny støtte. Hva skal dette nye være av? Metall leder vel varme? Det som har virket enklest hadde vært en skikkelig gjenget bolt som man kan skru frem til skorstein så man ikke trenger å kile inn noe, men jeg vet ikke hva feieren sier om det. Skulle gjerne hatt litt tilbakemelding som jeg kan sende til feieren så jeg kan få godkjenning før jeg setter i gang.

Spørsmål? Post dem så svarer jeg etter evne.

I
Det var en stygg pipe. Du har/hatt vannlekkasje fra yttertaket. Du har brennbart mtrl./tre i direkte kontakt med pipeløpet. Den er trukket skjevt for å havne i mønetoppen.

Med andre ord, alle feil som finnes rundt gamle piper. Da har du to alternativer å velge mellom.
A. Rive pipa ned til bjelkelaget og erstatte den med en ny etter at du har fikset det rundt, og da ikke dra den skjevt men la den gå loddrett opp.
B. Rive pipa og erstatte den med stålrør, med netted mineralullsmatte rundt, og på yttertaket en hette som ser ut som en pipe, men av metall.

I begge tilfellene kan du gjøre pipa mindre i ytterstørrelse kun for røykanalene og dessuten øke arealet til pipa for vedfyringens skyld. Målet på kanalen i tegl bør helst være 20x20 cm, men 14x27 (½- x 1-stein) duger også. Samtidig trekker du ventilasjonsrørene til siden under taket og lar dem komme opp på andre siden av mønet så du slipper å få røknedslag i dem.

Da kommer du også til å fikse forsterkningen og vannskaden.

Å forsterke for den nåværende pipa slik at brannsikkerheten blir ok er ikke det letteste. Brennbart skal ikke være nærmere pipas utside enn 50 mm for vertikal konstruksjonsdel. Hvis kanalveggens tykkelse er en ½-stein, skal målet 250 mm fra innsiden av røykanalen i stedet gjelde + 50 mm. Enkeltstående tverrside kan være høyest 30 mm nær utsiden. Tak- og veggpanel kan gå helt frem til kontakt med yttersiden, men det er ugunstig m.t.p. at pipa beveger seg p.g.a. temperaturendringene.

I så fall er det bedre å støtte opp rundt pipa slik at du kan komme til å kappe den nåværende forsterkningen parallelt langs løpet på pipen og legge inn to nye bjelker 50 mm fra yttersiden på kortendene av pipeløpet, og deretter henge inn en kortling (selv om den blir lang) på hver side mellom disse med bjelkesko, parallelt langs pipen, og til disse kortlingene koble (med bjelkesko) de to bjelkene som nå er kuttet p.b.s.

Men jeg mistenker at det ikke blir så enkelt når det gjelder takstoler. Jeg anbefaler derfor alt. B.

Kan dessuten fortelle at huset vi leier har samme problem. Mureren har hatt null kontroll på dette med brennbart avstand og bygd inn hele pipa til halvparten i gavlen nær en takstol. Jeg har derfor anbefalt huseieren alt. B og det skal utføres neste uke.

de som skal glidestøpe var og så i går, så i dag tok jeg en prat med feieren. Det holdt med 1 cm luftspalte. de utstikkende steinene var ok også da varmen skal gå langt før den når bjelken. jeg fjerner pussen som er der og pusser på nytt i et tynnere lag og ser om det holder til luftspalte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.