Har fått tips om en "tomt" med "hus" og to uthus. Tror noen sa at huset kunne ha hussopp.
Så,
Hvordan kan man få vite / undersøke / etc. om det finnes hussopp på en eiendom? Finnes prisliste på de ulike stegene - fra stegene før analyse til fullført sanering?

Vurderer kjøp så....

/ M$ - Excel addicted så kalkyler er bare gøy.

J
B Ben47 skrev:
Har fått tips om en "tomt" med "hus" och to uthus. Tror noen sa at huset kunne ha hussopp.
Så,
Hvordan kan man få vite / undersøke / etc. om det finnes hussopp på en eiendom?
Ja en besiktelse av en sakkyndig. Men også kyndige trenger å ta prøver som sendes på analyse..
B Ben47 skrev:
Finnes prisliste på de forskjellige stegene - fra steget før analyse til fullført sanering?
Nei skulle jeg si uten å begynne rive i det så er omfanget vanskelig i de fleste tilfeller..
B Ben47 skrev:
Vurderer å kjøpe så....
Er det ordentlig angrepet av hussopp så kan det bli billigere å bygge nytt enn å renovere, spesielt om man ikke selv gjør..
B Ben47 skrev:
/ M$ - Excel addicted så kalkyler er bare gøy.
Lykke til😉

Fundert litt på dette. Mener man at soppen kan spre seg så jævlig i tilsynelatende tørt treverk der det er skjult bak panel eller lignende? Hvorfor er det ikke nok å bytte ut det som er fuktig/vannskadet? Man kjøper vel ikke gjerne et hus som har stått uten tak. En vannskadet vegg med sopp i går vel an å bytte. Eller?

T Taste-Of-Wood skrev:
Tenkt litt på dette. Mener man at soppen kan spre seg så jævlig i tilsynelatende tørt trevirke der det er skjult bak panel eller lignende? Hvorfor holder det ikke å bytte det som er fuktig/vannskadet? Man kjøper vel ugjerne et hus som har vært uten tak. En vannskadet vegg med sopp i kan vel byttes. Eller?
Hussoppen liker ikke lys og trekk, derfor vokser den skjult.
Den forsyner seg også med vann selv for å bryte ned tørt tre.
Det gjør at den kan spre seg ganske så mye før den viser seg.
Min sopp vokste blant annet på baksiden av kjøkkenskapet der porselenet sto. Helt frisk tørt tre som ikke viste noen tegn på vår side. Baksiden var utrolig ekkel.
Jeg begynte å rive i et vaskerom jeg visste var dårlig, men byttet halve huset før det var ferdig. Om soppen kan påvirke psyken vet jeg ikke, men hele livssituasjonen når huset man bor i mangler gulv og vegger påvirker psyken, det er helt klart. Det vitner mange om.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.