Skal om en stund bygge mitt første hus og skal støpe en bjelkelag over en del av kjelleren. Jeg har tenkt på å bruke PEVA 45 for forhåpentligvis å gjøre arbeidet enklere. Det jeg derimot ikke har klart er å forstå hvordan tillatte spennvidder skal regnes ut.
Rommet som skal få sitt bjelkelag er 8x8 meter stort, delt inn i 2 fag med leca blokker. Yttervegger av 300mm ISO-blokk og innervegg av 200mm leca blokker.
Oransje linjer er LECA og bærende.
Da har jeg en total lengde av min bjelkelag på 8 meter, men i to spennvidder på 5m + 2.9m. Da prøver jeg å lese på produktbladet for PEVA45 og får frem dette:
Og jeg som amatør henger ikke helt med på hvordan SPV her defineres selv om de så fint har illustrasjoner med. Skulle mitt rom regnes som et 2-fagsystem, der hver SPV er 5.4m(8.7m?) når man har en tykkelse på platen på 120mm? Noe som da ville fungert fint for mitt rom. Sier den også at om jeg har et undertak, av gips, så kan jeg ha 8.7m? Noe som høres galskap ut, så sannsynligvis ikke.
H = platens tykkelse i mm
SPV = Spennvidde i et fag. I ditt tilfelle kan du ha 5.4 m x 2.
As = Armeringsmengden i form av støpearmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angir spennvidde og støpearmering med undertak.
Observer at spennviddene etc er uten feltarmering.
As = armeringsmengden i form av støfearmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angir spennvidde og støfearmering med undertak.
Observer at spennviddene etc er uten feltearmering.
Takk så mye, da henger jeg med! Kan jeg planlegge uten at alt faller
Har du kontroll på PEVA45? Har forsøkt å finne konstruksjonstegninger for der platen/dekket hviler på leca-blokkene og lykkes fortsatt isolere på en vettig måte men har ikke hatt hell med mine googlinger.
Takk så mye, da henger jeg med! Kan jeg planlegge uten at alt faller
Har du peiling på PEVA45? Har forsøkt å finne konstruksjonstegninger for der plåten/bjälkelaget hviler på lecablokkene og lykkes fortsatt isolere på en vettig måte men ikke hatt noe hell med mine googlinger.
Nei dessverre har aldri arbeidet med PEVA45. Trenger du hjelp med forskjellige typer av dimensjoneringer og beregninger av ulike slag så kan jeg hjelpe til. Rop ut i PM om det skulle være noe.
Nei dessverre har aldri jobbet med PEVA45. Trenger du hjelp med ulike typer av dimensjoneringer og beregninger av forskjellige slag så kan jeg hjelpe til. Gi en lyd i PM om det skulle være noe.
Okei. Det er ikke umulig at jeg vil trenge det! Lyktes dog ikke med PM, hadde ikke tilgang til din profilsiden. Kanskje ikke en gang der man lager PM men har ikke vært her så lenge
Beregning av armering er en slik sak jeg ville trenge hjelp med der. 8.8cm^2/m, er det i én retning eller også i nett? Fant denne tabellen f.eks:
Ville et nett på f.eks 10X175 her gi med 4.49*2 = 8.98cm^2/m og fungere bra som armeringsmengde da?
Det stemmer. Skal du bruke 10 mm jern så må du gå ned til 75 mm i stangavstand.
Og da menes 10mm jern å kjøre frittstående jern som legges 75mm fra hverandre i kun én retning vs nett, som da er 2 retninger? Kanskje dumt spørsmål, men man vil jo ikke gjøre feil her
As = armeringsmengden i form av støpearmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angir spennvidde og støpearmering med undertak.
Observer at spennviddene etc er uten feltsarmering.
Prøver å gjøre meg litt klokere på peva/combideck.
Når man skriver H = Platenstykkelse, refererer det fra bunnen eller toppen av samvirkeplaten?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.