Er enig med noen av de ovenstående. Jeg skarver aldri. Synes personlig at det forstyrrer inntrykket. Smakssak selvfølgelig... Fris deler av det pent. Blir så klart noe dyrere men med litt planlegging...

• Liker
mimalars
  • Laddar…
Jeg hadde kjørt på en fris i midten også, har selv gjort så noen ganger og ikke angret meg.

• Liker
J sahlin
  • Laddar…
Når vi bygde 70 m2 terrasse så ville ikke vi heller ha noen skjøter eller synlige skruer. Så det ble fris og skrudd nedenfra.
Stor treterrasse med rekkverk uten synlige skruer, utsikt over innsjø og baklandskap. En sammenfoldet parasoll står på terrassen.

• Liker
Marinese og 19 andre
  • Laddar…
Hei!
Låner trådspørsmålet...
Legger man langs husveggen eller skjøter mot, om dere forstår hvordan jeg mener...
Finnes det noen tanke/penest med det?

• Liker
Thomas808 og 1 annen
  • Laddar…
H Hasselhagen skrev:
Hei!
Låner trådspørsmålet...
Legger man langsmed husveggen eller skjøter mot, om dere forstår hva jeg mener...
Finnes det noen tanke/penest med det?
Ofte blir det jo langs med, ettersom det er vanlig med en bjelke langsmed huset, deretter bjelker vinkelrett på bjelkene, og deretter terrassebordene på tvers av bjelkene - da blir de jo parallelt med husveggen.

Men alt kan modifiseres, ofte er det vel penest om man har en avlang treterrasse å legge terrassebordene på langs, så å si.

Selve skjøtingen kan også gjøres på mange måter - noen gjør en generalskjøt (alle skjøtes på samme bjelke), noen ganger med en tverrgående terrassebord i skjøten for å dele opp tredekket i deler. Andre kjører med forskjøvne skjøter (dit hører jeg selv).

Se også denne artikkelen for inspirasjon
https://www.byggahus.se/bygga/lagg-trallen-monster-atta-varianter-tre-satt-avsluta

Sist redigert:
Jeg foretrekker bordene langs huset. Da slipper man dessuten at det renner inn vann mot fasaden om det skulle helle litt. Skjøtene spredt så mye som mulig men tilfeldig. Personlig synes jeg generalskjøt er blant det styggeste jeg vet. Dessuten blir det jo en svakere konstruksjon. Naboen har liggende bord med generalskjøt i gjerdet sitt. Det er ustødig og hadde sikkert vært mer stabilt om skjøtene lå spredt.

B b8q skrev:
Oftest blir det jo langs med, siden det er vanlig med en bærbjelke langs med huset, deretter lektere vinkelrett på bærbjelkene, og så terrassebordene tvers over lekterne - da blir de jo parallelt med husveggen.

Men alt kan modifiseres, ofte er det vel penest hvis man har en avlang terrasse å legge terrassebordene på langs, så å si.

Selve skjøtingen kan også gjøres på mange måter - noen gjør en generalskjøt (alle skjøtes på samme bjelke), noen ganger med et tverrgående terrassebord i skjøten for å dele opp terrassen i deler. Andre kjører med forskutte skjøter (dit hører jeg selv).

Se også denne artikkelen for inspirasjon
[lenke]
Takk for svar og for bra lenke! (y):D

• Liker
Rajje1 og 1 annen
  • Laddar…
En måte å få så "tett" skjøt som mulig er å skråskjære endene. Da trekker du sammen de to skjøtede bordene med samme skrue. Minimerer risikoen for sprekk i skjøten over tid.

• Liker
Anders Albinsson og 1 annen
  • Laddar…
Er det ingen som spikrer terrassebord med dykkert nå om dagen? Spikret en terrasse for 30 år siden og det synes jeg har fungert bra, hva finnes det for fordeler med å skru?

fgo fgo skrev:
absolutt, men på en annen måte enn essve etc.
[bilde]
(stjålet fra google)
Finnes det virkelig ikke en mer slitsom måte å skru terrasse på enn det der? Da blir jeg skuffet..

Rickard.
K Kurtivan skrev:
hva finnes det for fordeler med å skru?
Så man enkelt kan skru løs trallen og justere om plintene om man ikke helt har regnet riktig på snølastberegningen :p

(det er hondas største bandslunga på bildet)

En Honda snøfreser står parkert ved siden av en stor snøhaug på en boligoppkjørsel om natten.

• Liker
Plutus
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Finnes det virkelig ingen mer slitsom måte å skru veranda på enn den der? Da blir jeg skuffet..
Jo det er vel å forbore, lime og plugge.

• Liker
Erik Salhammar
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Jo det er vel å forbore, lime og plugge.
Høres litt for lett ut for min smak.. helst vil jeg krype under terrassen og skru for å så krype opp igjen for neste bord.

Men kanskje kan man forbore, lime og plugge også fra undersiden? Bare for å liksom..

E Erik Salhammar skrev:
Høres litt for lett ut for min smak.. helst vil jeg krype under verandaen og skru for å så krype opp igjen for neste planke.

Men kanskje kan man forbore, lime og plugge også fra undersiden? Bare for å liksom..
Det der kjenner jeg ikke i det hele tatt igjen :oops::oops:

Rickard.
fgo fgo skrev:
Det der kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt :oops::oops:
Du kjenner nok ikke igjen ironi heller ;)

• Liker
  • Haha
Erik Salhammar og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.