Skal akkurat legge terrassebord ca 6x6 meter 28x120 terrassebord

Har lengder på 3,6 henholdsvis 3,90, så det går 2 bord per "lengde". Ca 70 cm mellom bjelkene

Bygger først en fris (ramme) rundt ytterkanten

Hvordan mener dere det blir finest - å ha den første skjøten ved for eksempel 3,5 og neste lengde ved 2,5 og så annenhver? Eller skal man prøve å spre skjøtene mer tilfeldig? Vil jo ikke ha generalskjøter...

Hva blir finest tro?

Så lurer jeg på om dere kapper lengden på stedet (med type sirkelsag/dykkesag) for å så sette på den siste rammebordet ved endetreverket, eller om dere lager hele rammen først og kapper bordene i nøyaktig lengde?

Jeg synes det er penest å spre skjøtene, det vises så godt hvis man kjører vekselvis annenhver planke.

Jeg kapper lengden på stedet med sirkelsag (eier ingen dykkesag) for å passe inn frisen.

• Liker
Sojan og 2 andre
  • Laddar…
Naboen har generalskjøt der bordene ikke engang ligger ende mot ende. Det går bort:-)

Jeg foretrekker en tilfeldig men ordnet spredning av skjøtene. Unngå mange skjøter ved utganger og der man beveger seg mye, siden det alltid blir litt flis som kan sette seg fast i sokker osv.

Legg aldri korte bord over bare to bjelker siden de vil gi etter.

Vurder 145 mm i stedet for 120. Mye penere og bare marginalt dyrere per kvm.

• Liker
MrDizzy og 2 andre
  • Laddar…
Med 70 cm regelavstand ville jeg nok dessuten gått for 34 mm tykkelse i stedet for 28.

• Liker
MrDizzy og 2 andre
  • Laddar…
IMO: Vekselskjøt og sett inn vrist bare hvis man absolutt må.

• Liker
petrho
  • Laddar…
Og skru trebordene underfra eller skjult. Blir så mye stiligere.

• Liker
petrho
  • Laddar…
Vurderer nå å kjøre 145x34. Vil legge de tett sammen da de sikkert tørker fra hverandre. Går det da å gjøre en skjult skruing?

• Liker
Erikssinho
  • Laddar…
En generalskarv kan være så flott som helst om den avgrenses av for eksempel 2 stykker terrassebord på "andre" måten. Men dette forutsetter at den ferdige overflaten ikke ser rar ut, ellers er det også uaktuelt.

Med rar mener jeg hvordan det vil se ut når det er ferdig, vil eventuelle møbler få plass i den ene firkanten? blir det en naturlig inndeling osv.

• Liker
Boholmen og 3 andre
  • Laddar…
En terrasse bygget med lyse treplanker, hvor skruene er lett synlige på grunn av 5mm inndratt skruedybde. Uteområde med noen trestykker.

Spredte skjøter med fris synes jeg er finest. Skjult skruing virker unødvendig. Skru ned skruen 5mm så forsvinner den i prinsippet.

• Liker
ErikXIV og 2 andre
  • Laddar…
Cheesen
petrho skrev:
Skal akkurat legge terrassebord ca 6x6 meter 28x120 terrassebord

Har lengder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 bord per "lengde". ca 70 cm mellom bjelkene

Bygger først en fris (ramme) rundt ytterkanten

Hvordan synes du det ser best ut - å ha første skjøten ved f.eks 3,5 og neste lengde ved 2,5 og deretter vekselvis ha så annenhver? Eller skal man forsøke å spre skjøtene mer tilfeldig? Vil jo ikke ha generalskjøter...

Hva blir finest tror du?

Så lurer jeg på om dere kutter lengden på stedet (med type sirkelsag/dykkersag) for deretter å sette inn den siste rammebordet ved endene eller om dere lager hele rammen først og kutter bordene i eksakt lengde?
Våt treterrasse med en liten skjøt, gressplen i bakgrunnen, stol til venstre.
Eneste skjøten på vår terrasse...

• Liker
  • Elsker
Nils Mällroth og 15 andre
  • Laddar…
petrho skrev:
Vurderer nå å bruke 145x34. Vil legge dem tett sammen siden de sannsynligvis tørker fra hverandre. Går det da an å gjøre en skjult skruing?
absolutt, men på en annen måte enn essve etc.
Skisse av en golvkonstruksjon som viser en bjelke merket "28 x 95" festet til en gulvbjelke.
(stjålet fra google)

• Liker
Kaskar og 1 annen
  • Laddar…
Legg en fris på midten, slipper du skjøter i det hele tatt, gjorde det i dag på mitt terrassegulv, ble 2 friser totalt på 12 m lengde

• Liker
Boao og 5 andre
  • Laddar…
Jeg kjører med spredte skjøter siden jeg har en uregelmessig terrasse med mange vinkler og tilpasninger mot berget.

Hadde jeg laget en rektangulær terrasse, ville nok fris varianten med skjøter ved frisen som deler av lengden vært mitt alternativ, men en slik passer ikke hos oss på grunn av berget.

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
Jeg pleier å fase endetreet litt - det som ligger mot frisen. Faser dere skjøtene også?

• Liker
Sonesson99
  • Laddar…
Japp, avrunder det litt med en rasp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.