120.036 lest ·
42 svar
120k lest
42 svar
Hvordan synes dere det er penest å skjøte terrassebord?
Skal akkurat legge terrassebord ca 6x6 meter 28x120 terrassebord
Har lengder på 3,6 henholdsvis 3,90, så det går 2 bord per "lengde". Ca 70 cm mellom bjelkene
Bygger først en fris (ramme) rundt ytterkanten
Hvordan mener dere det blir finest - å ha den første skjøten ved for eksempel 3,5 og neste lengde ved 2,5 og så annenhver? Eller skal man prøve å spre skjøtene mer tilfeldig? Vil jo ikke ha generalskjøter...
Hva blir finest tro?
Så lurer jeg på om dere kapper lengden på stedet (med type sirkelsag/dykkesag) for å så sette på den siste rammebordet ved endetreverket, eller om dere lager hele rammen først og kapper bordene i nøyaktig lengde?
Har lengder på 3,6 henholdsvis 3,90, så det går 2 bord per "lengde". Ca 70 cm mellom bjelkene
Hvordan mener dere det blir finest - å ha den første skjøten ved for eksempel 3,5 og neste lengde ved 2,5 og så annenhver? Eller skal man prøve å spre skjøtene mer tilfeldig? Vil jo ikke ha generalskjøter...
Hva blir finest tro?
Så lurer jeg på om dere kapper lengden på stedet (med type sirkelsag/dykkesag) for å så sette på den siste rammebordet ved endetreverket, eller om dere lager hele rammen først og kapper bordene i nøyaktig lengde?
Naboen har generalskjøt der bordene ikke engang ligger ende mot ende. Det går bort
Jeg foretrekker en tilfeldig men ordnet spredning av skjøtene. Unngå mange skjøter ved utganger og der man beveger seg mye, siden det alltid blir litt flis som kan sette seg fast i sokker osv.
Legg aldri korte bord over bare to bjelker siden de vil gi etter.
Vurder 145 mm i stedet for 120. Mye penere og bare marginalt dyrere per kvm.
Jeg foretrekker en tilfeldig men ordnet spredning av skjøtene. Unngå mange skjøter ved utganger og der man beveger seg mye, siden det alltid blir litt flis som kan sette seg fast i sokker osv.
Legg aldri korte bord over bare to bjelker siden de vil gi etter.
Vurder 145 mm i stedet for 120. Mye penere og bare marginalt dyrere per kvm.
En generalskarv kan være så flott som helst om den avgrenses av for eksempel 2 stykker terrassebord på "andre" måten. Men dette forutsetter at den ferdige overflaten ikke ser rar ut, ellers er det også uaktuelt.
Med rar mener jeg hvordan det vil se ut når det er ferdig, vil eventuelle møbler få plass i den ene firkanten? blir det en naturlig inndeling osv.
Med rar mener jeg hvordan det vil se ut når det er ferdig, vil eventuelle møbler få plass i den ene firkanten? blir det en naturlig inndeling osv.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg

Spredte skjøter med fris synes jeg er finest. Skjult skruing virker unødvendig. Skru ned skruen 5mm så forsvinner den i prinsippet.
petrho skrev:Skal akkurat legge terrassebord ca 6x6 meter 28x120 terrassebord
Har lengder på 3,6 resp 3,90 så det går 2 bord per "lengde". ca 70 cm mellom bjelkene
Hvordan synes du det ser best ut - å ha første skjøten ved f.eks 3,5 og neste lengde ved 2,5 og deretter vekselvis ha så annenhver? Eller skal man forsøke å spre skjøtene mer tilfeldig? Vil jo ikke ha generalskjøter...
Hva blir finest tror du?
Så lurer jeg på om dere kutter lengden på stedet (med type sirkelsag/dykkersag) for deretter å sette inn den siste rammebordet ved endene eller om dere lager hele rammen først og kutter bordene i eksakt lengde?

Eneste skjøten på vår terrasse...
Jeg kjører med spredte skjøter siden jeg har en uregelmessig terrasse med mange vinkler og tilpasninger mot berget.
Hadde jeg laget en rektangulær terrasse, ville nok fris varianten med skjøter ved frisen som deler av lengden vært mitt alternativ, men en slik passer ikke hos oss på grunn av berget.
Hadde jeg laget en rektangulær terrasse, ville nok fris varianten med skjøter ved frisen som deler av lengden vært mitt alternativ, men en slik passer ikke hos oss på grunn av berget.