Fritidshus bygd -57, 5x4 meter. Taket bæres opp av 3 rammeverkstoler; 2 på gavlveggene, og en i midten. Men de mangler hanebjelke. Overarm av dimensjonen 70x130mm. Underarm derimot er kun 28x70mm. I midten hviler underarmen på murpipa, men en støtteben står i midten av et 1,7 m spenn og der har det synlig sunket.
Alle vegger er bygd av "moduler" av virke ca 28x58mm, med et spenn på ca 1200mm mellom "stolpene". Se bilde.
Jeg skal tilleggsisolere og legge på ny panel (lar den gamle sitte igjen) så jeg vil styrke opp veggene, men er usikker på hvordan jeg bør gjøre det. En venn sa noe om å "frese inn" en regel, men jeg forstod aldri prinsippet.
Alle vegger er bygd av "moduler" av virke ca 28x58mm, med et spenn på ca 1200mm mellom "stolpene". Se bilde.
Jeg skal tilleggsisolere og legge på ny panel (lar den gamle sitte igjen) så jeg vil styrke opp veggene, men er usikker på hvordan jeg bør gjøre det. En venn sa noe om å "frese inn" en regel, men jeg forstod aldri prinsippet.
- Trenger jeg å felle inn et gesims/bærebjelke, og i så fall hvordan?
- Trenger jeg å styrke opp med nye stolper, og i så fall hvordan?
Sist redigert:
Jeg antar at du mener mellom eksisterende lekter?F fribygg skrev:
Dette var det jeg lente meg mot, men jeg hadde bare tenkt på stolpene, ikke hammerbåndet. Men nå når du sier det, er det jo fornuftig hvis jeg skal henge mer vekt på fasaden.
Ulempen er at det blir mindre isolasjon. Min tanke var å isolere i eksisterende vegg, selvfølgelig, og deretter legge på ytterligere 45mm inn i rommet. Og så 45 mm utenpå før ny fasade.
Men det lille arealet noen lekter tar opp er kanskje ubetydelig?
Ah ok. Men hvordan gjør det veggen sterkere?F fribygg skrev:
Jeg tenker at jeg i alle fall ville trengt å forsterke der takstolene ligger. Hadde underarmen vært grovere ville jeg forstått at da vil jo den nye oppreglete veggen bære opp den. Men den er som sagt svak (ifølge min lekmannsvurdering), så jeg forestiller meg at jeg ville styrke opp rundt der kraften fra takstolen går ned på eksisterende yttervegg.
Har revet mer nå og begynner å forstå hvordan huset er bygget. Kraften går ned i 3 punkter på gavlveggene, og i midten av huset. Dels på murstocken, så det er jo bra. Men på andre siden har det ingen støtte. Gjetter at det har sittet en vegg der en gang i tiden. Det hadde sunket merkbart, men nå har jeg løftet alt sammen.
Jeg forstår dog fortsatt ikke helt hvordan jeg skal gjøre med veggene. Og tar takknemlig imot forslag.
Jeg forstår dog fortsatt ikke helt hvordan jeg skal gjøre med veggene. Og tar takknemlig imot forslag.
Klikk her for å svare