Jeg skal bygge om utetrappen litt for å senere kle den med granittplater. Jeg må støpe mellom et trappeavsats og en mur som er under avsatsen. Hvordan gjør man dette? Når formen er på plass kan man jo ikke få til å helle i betong, dessuten vil jeg jo få 100% utfylling.

Kunne man forme og støpe med vanlig betong og etterlate en liten glipe øverst som man deretter former og fyller med ekspanderbetong på en eller annen måte? (Hvis jeg har forstått hvordan ekspanderbetong fungerer, vil si...). Jeg kunne kanskje skjære ut betongplaten litt med diamantsagen for å få et hull å fylle i.

Hva tror dere?

Diagram over en trappkonstruksjon som viser eksisterende trapp, mur og område for ny støping.

Her finnes jo Sveriges hjernetrust innen bygg, nok må vel noen ha en idé. :p

Har fundert på å mure opp isteden men vet ikke om det er en god idé eller ikke.

Heise eller disse! :)

Du bruker ekspanderbetong til å støpe hele veien da den fyller bedre enn vanlig betong. For å kunne fylle formen lager du hull i overkant c/c 300mm og spikrer til en liten renne som du heller ned betongen i og som også fungerer slik at betongen holder seg på riktig høyde til den har stivnet. Kilen som blir i betongen skjærer du bort med kniv før den har herdet ferdig. Det er viktig å fylle fra én side, ellers kan det bli luftlommer.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Smart! (hvorfor tenkte jeg ikke på det selv :))
Høres ut som du har gjort lignende før?

Hvor store hull trengs for at det skal gå an å helle i betongen?

Antar at man må banke på formen en del for å være sikker på å få fylt 100%?

Hullene skal være 50x50mm. Lag gjerne traktformene litt høyere enn det du skal støpe, da betong kan renne inn i formen om det skulle være nødvendig. Jeg pleier å jukke litt i betongen med et armeringsjern for å være sikker på at det har fylt godt ut.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Najs, så får det bli.:thumbup:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.