Holder på med å montere opp en gammel maskinhall og ønsker forslag til hvordan jeg kan stive opp langsidene slik at de ikke bøyer seg når vinden ligger vinkelrett på.
Maskinhallens vegger består av 3 meter høye, stående stolper (150x150 mm) med ca. 3 meters avstand, og mellom disse går bærelekter som holder opp stående panel. Det ligger en hammerbånd oppå i 150x150 trevirke som er skjøtet midt for stolpene. Dette gjør at hele langsiden bøyer seg når vinden ligger på vinkelrett mot veggen.
Hvordan kan jeg på en god og pen måte stive opp veggen?
Gavlene og langsidene har jeg kryssavstivet. Å sette en skråstøtte mellom betonggulv og midten på langsidens vegg er en løsning, men litt upraktisk da det stjeler gulvplass. Har lest meg til at hvis man kryssavstiver mellom takstolene, får man en platevirkning som holder mot vindlasten. Vet ikke om det går bra å gjøre så, da mine takstoler har en CC på 3 meter.
Noen som har erfaring og kan komme med tips?
Litt vanskelig å vurdere uten å kjenne til alle detaljer, men en liggende limtrebjelke oppå murkronen (så lang som mulig og med momentstive skjøter) kan nok gjøre en hel del. Ellers er nok de horisontale bærereglene sin dimensjon ganske viktig. Dette virket skal også være liggende. Diagonalstag mellom takstolene stiver opp hele taket som da får en platevirkning, men det er nok ikke prioritet én her.
Litt avhengig av hallens størrelse, og takstolkonstruksjon, men ellers f.eks. en liggende takstol med basen mot hammarbandet. Alternativt diagonalstrevere fra midten av langveggen til kortveggene.
Ser ut som det finnes et gulv på loftet. Er det vanlige spontede bord med løpende skjøter, så burde det gjøre at langsiden ikke bukter, men fordel lasten til kortsidene som tar det opp via diagonalstrevere til syllen.
Om skivevirkning på loftsgulvet ikke er nok, noe som kanskje kunne skyldes at det er så stor avstand mellom takstolene, så er det diagonalstag/regler som skal til.
Men jeg har kanskje misforstått problemet? Det er ikke innenfor hver seksjon på langsiden? For da er det tykkelsen på stolper og tverrgående regler som bestemmer.
Med så få takstoler så trengs det nok diagonalstag også mellom dem for vindlast rett mot gavlene.
Takk for alle forslag! Har hatt trøbbel med datamaskinen de siste dagene og har ikke kunnet være så aktiv selv. Angående "bärreglarna" så er de 45x95 men de sitter skjøtet ved stolpene og hjelper ikke til med avstivning mot denne vindlasten. De er for det meste for å bære fasadepanelet og kanskje stive opp i fasadens retning. Viser noen klarere bilder. Informativt så er dette en maskinhall jeg har demontert fra en annen eiendom og nå bygger opp igjen. Målene er 13 x 8,5 meter. Bjelkelaget tror jeg ble lagt til da man isolerte hallen. Det var ikke noe gulv ovenpå bjelkelaget. Jeg tror man løste vindlastproblemet ved å støpe inn en kraftig stålbjelke som stakk rett opp av betongplatens sokkel som man så festet "dubbelstolpen" (midtstolpen på langsiden) i.
Uansett, ideene er altså disse:
- Skråstiver/-e vinkelrett ut fra hammarbandet og ned til betongplaten (evt. til betongfundament på utsiden på baksiden)
- Plater eller spontet virke på bjelkelaget for å få skivvirkning.
- Forsterkning av hammarbandet på innsiden med f.eks. limtredrager.
- Strekkstag i henhold til Petterovskis forslag og tegning (jeg setter pris på at du har tatt deg tid til å lage en skisse!)
For øyeblikket heller det mot at jeg går for Petterovskis forslag, men jeg skulle ønske å gjøre det med virke og trolig på undersiden av bjelkelaget. Blir kanskje vanskelig da det er så lange lengder?
Store stolpekonstruksjoner er alltid problematiske, selv om grunnprinsippene for avstivning er enkle. Diagonalstag i hver yttervegg samt i takets plan. Problemene skyldes hovedsakelig bygningens størrelse i forhold til normale lengdemål på virket. Derfor må man bruke en byggteknikk som gir momentsikre skjøter. Limtre er ideelt, dels fordi det er ekstra stivt, dels fordi det kan fås i store lengder. At bærelektene er skjøtet ved stolpene er ikke optimalt. Ved ekstreme vindlaster er ikke 45x95 med 3 meters spennvidde tilstrekkelig, selv om de er montert liggende, hvis c/c avstanden er for stor.
Ja, lange lengder gir jo skjøter, noe som gjør at man mister stivhet. Trolig bedre at du krysser hvert fag hvis du skal kjøre med trelast, da blir lengdene også litt kortere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.