Hei,

Har nylig kjøpt en villa hvor den forrige eieren sammen med en snekker har bygget en veranda i annen etasje. Oppdaget nylig at den sviktet mye og målte derfor bjelker og cc.

Konstruksjonen består av bærelinjal 45x195 skrudd i veggen i bakkant og støttet av 3 pilarer i forkant (tror pilarene er 2stk 45x90 men de er kledd i terrassebord så er ikke sikker).
På bærelinjene ligger bjelker cc600 som er saget til kiler av 45x145 for vannavrenning med dim. 45x120 ved fasaden som faller ned til 45x100 over bærelinja i forkant og bærer rupanel+papp deretter tilbake med kiler 45x25-45x45 og terrassebord på det.

Kilene (skruebjelkene) spenner 2,6 meter. Jeg har ikke gjort fullstendige beregninger men for den spennvidden bør bjelkedimensjonen være 45x170 ifølge treveiledningens dimensjoneringsverktøy, der regnet med kun terrassebord 0,3 kN/kvm.

Nå trenger jeg å stive opp bjelkelaget og mitt spørsmål er hvordan jeg best går frem. Den enkleste løsningen er vel å legge en til bærerygge mellom de 2 eksisterende og støtte med pilarer men det blir veldig mange pilarer så unngår helst det.

Bør man utvide med bjelker så man reduserer cc til 300 mm?

Ellers er min tanke å tverrforsterke bjelkelaget på midten med 45x120 i feltene og limskruve terrassebord/lekter/liknende for draget på dem så det blir som en integrert bjelke og fordele lasten over flere bjelker, men finner ingen steder hvordan man beregner det. Så motvirker det vel egentlig bare svikten når man går på bjelkelaget, snølasten blir jo likevel jevnt fordelt over alle bjelker.
 
  • Altan på andre etasje med trebjelker og tre pelare. Mørk husfasade i bakgrunnen med store vinduer.
Sist redigert:
Kanskje trengs triangel-element mellom søylene? Forstår ikke helt hva som gir stabilitet i sideveis retning (høyre venstre i bildet sett).
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.