Tenker på hvordan man kan skjøte på takstoler som er 45x145? Tanken er å isolere skråtaket med ca. 285mm.
Det enkleste er 45mm luftspalte og så 2 ganger 45x95 pluss lekter.
Jeg tenker på kuldebroer og lurer på om det er greit å gjøre slik:
45mm luftspalte, 45x95 liggende, 45x95 stående mellom takstolene samt lekter.
Går det belastningsmessig?
Det med plast skriver jeg ikke noe om. Det må man ha.
 
Om du lager en skisse er det enklere, men det hørtes ut som mye virke til den påsalningen.

Protte
 
En rask skisse. Til luftspalten skal masonite brukes. Hva tror du?
 
  • Skisse av konstruksjon med luftspalte, masonite, gips og plast. Viser dimensjoner 45x45, 28x70 og 45x95. Tekst: "En snabbskiss. Till luftspalten skall masonite användas.
Unødvendig mye virke til luftspalten, kløyv en planke 22x95 til 22x45. Den liggende 45x95 føles unødvendig, men det er mye jobb å kappe planke, sette på takstolen og sette den loddrette 45x95 midt for takstolen. Har man virket så kanskje din løsning funker.

28x70 (glespanel) ville jeg uten å blunke erstatte med byggplywood.

Protte
 
prototypen skrev:
Unødvendig mye virke til luftspalten, kløyv en planke 22x95 til 22x45. Den liggende 45x95 føles unødvendig, men det er en masse arbeid å kappe planke biter, sette på takstolen og sette den loddrette 45x95 midt for takstolen. Har man virket så kanskje din løsning funker.

28x70 (glespanel) ville jeg uten å blunke erstatte med byggplywood.

Protte
Hvorfor byggplywood i skråtak?

22x95 delt i to er ok. Eller 45x45 delt i 2. / har sag.

Hvordan skal man gjøre for å forebygge kuldebroer?
 
Plywood, hvadsomhelst kan settes hvorsomhelst.


252172-takstol.jpg
Protte
 
En helt åpenbar løsning, ligner på min løsning men enklere da mine "planker" allerede finnes der, gjør som Älvsbyhuset. Og kryssfiner.

Protte
 
Jeg hadde helst villet droppe din "bräda" og bruke spalten til å legge isolasjonen liggende. Tror du Protte at takstolene kommer til å klare Skånes last?
Jeg tenker på det med snø. Men på den annen side gjorde folk på Ähus forum det sånn...

Hva synes du?
 
Er takstolene beregnet for den snølasten som dere har så holder de, er du bekymret for holdbarheten så gir ingen av påsalingsforslagene noe tillegg i holdbarheten.

Gjør som Älvsbyhus, enkelt og bra. Min hvadsomhelst-bord erstattes jo med hanbjelken og stolpen nede ved gulvet

Protte
 
Ok. Takk.
 
Selv planlegger jeg å sala utvendig, vil ikke spise på bef. område...

Hilsen.

PC
 
Men da drar du på et "nytt yttertak".

Protte
 
Eller så har han god tid og penger :D
 
prototypen skrev:
Men då åker du på et "nytt yttertak".

Protte
Helt korrekt, vil bytte ut mitt yttertak som i dag består av eternitpanner og et undertak av internit. Og i forbindelse med at jeg tenker å bytte disse, benytter jeg anledningen til å sale på utvendig.

Hilsen

/PC
 
  • Liker
Supportern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.