Tenker på hvordan man kan skjøte på takstoler som er 45x145? Tanken er å isolere skråtaket med ca. 285mm.
Det enkleste er 45mm luftspalte og så 2 ganger 45x95 pluss lekter.
Jeg tenker på kuldebroer og lurer på om det er greit å gjøre slik:
45mm luftspalte, 45x95 liggende, 45x95 stående mellom takstolene samt lekter.
Går det belastningsmessig?
Det med plast skriver jeg ikke noe om. Det må man ha.
Det enkleste er 45mm luftspalte og så 2 ganger 45x95 pluss lekter.
Jeg tenker på kuldebroer og lurer på om det er greit å gjøre slik:
45mm luftspalte, 45x95 liggende, 45x95 stående mellom takstolene samt lekter.
Går det belastningsmessig?
Det med plast skriver jeg ikke noe om. Det må man ha.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Om du lager en skisse er det enklere, men det hørtes ut som mye virke til den påsalningen.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Unødvendig mye virke til luftspalten, kløyv en planke 22x95 til 22x45. Den liggende 45x95 føles unødvendig, men det er mye jobb å kappe planke, sette på takstolen og sette den loddrette 45x95 midt for takstolen. Har man virket så kanskje din løsning funker.
28x70 (glespanel) ville jeg uten å blunke erstatte med byggplywood.
Protte
28x70 (glespanel) ville jeg uten å blunke erstatte med byggplywood.
Protte
Hvorfor byggplywood i skråtak?prototypen skrev:Unødvendig mye virke til luftspalten, kløyv en planke 22x95 til 22x45. Den liggende 45x95 føles unødvendig, men det er en masse arbeid å kappe planke biter, sette på takstolen og sette den loddrette 45x95 midt for takstolen. Har man virket så kanskje din løsning funker.
28x70 (glespanel) ville jeg uten å blunke erstatte med byggplywood.
Protte
22x95 delt i to er ok. Eller 45x45 delt i 2. / har sag.
Hvordan skal man gjøre for å forebygge kuldebroer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
En helt åpenbar løsning, ligner på min løsning men enklere da mine "planker" allerede finnes der, gjør som Älvsbyhuset. Og kryssfiner.
Protte
Protte
Jeg hadde helst villet droppe din "bräda" og bruke spalten til å legge isolasjonen liggende. Tror du Protte at takstolene kommer til å klare Skånes last?
Jeg tenker på det med snø. Men på den annen side gjorde folk på Ähus forum det sånn...
Hva synes du?
Jeg tenker på det med snø. Men på den annen side gjorde folk på Ähus forum det sånn...
Hva synes du?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Er takstolene beregnet for den snølasten som dere har så holder de, er du bekymret for holdbarheten så gir ingen av påsalingsforslagene noe tillegg i holdbarheten.
Gjør som Älvsbyhus, enkelt og bra. Min hvadsomhelst-bord erstattes jo med hanbjelken og stolpen nede ved gulvet
Protte
Gjør som Älvsbyhus, enkelt og bra. Min hvadsomhelst-bord erstattes jo med hanbjelken og stolpen nede ved gulvet
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Men da drar du på et "nytt yttertak".
Protte
Protte

