Jeg skal sette fjellpanel på en garasje med pulttak. Det blir minst en skjøt på langsiden. Jeg tenkte først å sage rett av men fikk rådet om å gjære 45 grader... i to plan!! Altså gjære 45 gr i høyderetningen og 45 gr i dybderetningen for at vannavrenningen skal bli optimal.
Er det noen som vet hvordan man går frem for at dette skal bli bra?
Dessuten skal hjørnene gjæres uten omramming på knuten, så målene må bli eksakte i disse gjæringene.
Er det overhodet mulig?
Noen kyndige som vet?
Er det noen som vet hvordan man går frem for at dette skal bli bra?
Dessuten skal hjørnene gjæres uten omramming på knuten, så målene må bli eksakte i disse gjæringene.
Er det overhodet mulig?
Noen kyndige som vet?
Jeg ville ikke rotet, men kjørt vanlig rett skjøt på en regel. Dessverre så tror jeg ikke på din hjørneløsning, dette på grunn av at tre krymper når det tørker, noe som vil gi glipper uansett hva du gjør.
Våger ikke uttale meg om hvordan man skal gjøre det bra uten fôr. Det får jeg overlate til proffene.
Å kjøre liggende panel rettskjøtt, det har jeg derimot gjort, barndomshjemmet var slik. Bare sørg for å kappe rett (en kapp- og gjæringssag er hyggelig), trykke sammen ordentlig når man spikrer og så male over så blir det bra.
Å kjøre liggende panel rettskjøtt, det har jeg derimot gjort, barndomshjemmet var slik. Bare sørg for å kappe rett (en kapp- og gjæringssag er hyggelig), trykke sammen ordentlig når man spikrer og så male over så blir det bra.
Det som gjør det litt komplisert er at jeg hadde tenkt å la lærk være ubehandlet. Dessuten må en panelbordene være skråskjært siden fjellpanelet luter i profilen.
Jeg tror det blir som du sier siden det enkleste er best ifølge min logikk. Takk for alle tips.
Jeg tror det blir som du sier siden det enkleste er best ifølge min logikk. Takk for alle tips.
Å sagskjære i knutene slik at man får endetre eksponert er ikke spesielt bra. Kan du ikke sette smalere knutebord? Knutebordene må jo ikke være 4" og 5", man kan jo bruke smalere hvis man vil.
/Kent
/Kent
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Blir sikkert pent, men...Kurtivan skrev:
Er ikke det å be om problemer?
Spalten mellom firkantstaven og fjellpanelets endetre vil vel TREKKE til seg vann,
som deretter suges inn i panelets endetre, på begge sider.
At hjørnebord har vært brukt så lenge er jo ikke på grunn av estetikk.
Det er jo en praktisk måte å beskytte det sensitive endetreet.
Hva har du imot hjørnebord? Ser det for gammeldags ut?
//KoW
bump
Jeg testet å kjøre uten fôrbrett, kronglete med skråskjæring, men jeg synes resultatet ser mer solid ut (til det tørker og slår seg i solen...?). Dere ser to forskjellige løsninger på hjørnene. Det tredje alternativet, å helt skjule endeviret med en utenpåliggende panel ble ikke bra. Så ut som et juletre.
Obs. Det skal males en gang til for å skjule skruehodene.
Obs. Det skal males en gang til for å skjule skruehodene.
K kattkraken skrev:Jeg testet å kjøre uten fôringer, vanskelig med skråskjæring, men jeg synes resultatet ser mer solid ut (til det tørker og vrir seg i solen...?). Dere ser to forskjellige løsninger på hjørnene. Det tredje alternativet, å helt skjule endetreet med et utvendig panel ble ikke bra. Så ut som et juletre.
Obs. Det skal males en gang til for å dekke skruene
Sagede du med kapp/gjærsag? Hvilke vinkler brukte du?K kattkraken skrev:Jeg testet å kjøre uten fôringer, vanskelig med skråskjæring, men jeg synes resultatet ser mer solid ut (til det tørker og vrir seg i solen...?). Dere ser to forskjellige løsninger på hjørnene. Det tredje alternativet, å helt skjule endetreet med et utvendig panel ble ikke bra. Så ut som et juletre.
Obs. Det skal males en gang til for å dekke skruene
Kapp/gjærsag. Lot panelbordet gå ut over kanten, dro streker med penn for å finne helling, og stilte deretter inn kappen. 4 av 5 bord hadde samme vinkel, ca. 7 grader. 1 av 5 var noe annet, alt fra 5-9 grader.
Tenk over hvilken side du vil ha den skråskårne panelen synlig, og hvilken der endetreet skal vises. Det gir et litt annet inntrykk å ha skjøtingen synlig.
Finsnekring... men det gir fasaden et spennende utseende.
Tenk over hvilken side du vil ha den skråskårne panelen synlig, og hvilken der endetreet skal vises. Det gir et litt annet inntrykk å ha skjøtingen synlig.
Finsnekring... men det gir fasaden et spennende utseende.
Klikk her for å svare