Bygger våtrom i tre. Spåntede bord med gips i gulv og vegger. Våtrumsmatta på gulv og vegg.
Hvilken av disse to konstruksjonene anbefales?
To konstruksjonsdiagrammer av våtrom: spaltebord med gips, illustrerende differanser i gulv- og veggoppsett.

P
Jeg hadde satt en regel under hjørnet mellom gulvreglene så det ikke svikter. Men hvorfor ikke gulvspon i stedet for bord?

• Byggtegning av hjørne med kryssende gulvbjelker, understøttet regel, spørsmål om bruk av sponplater i stedet for gulvplanker.
  • Liker
bopakoster
  • Laddar…
Takk! Tror du at det svikter, jeg har 28x120 mm bord i gulvet og bjelkeavstand 600 mm?

Min fundering er mere om det har noen betydning om gulvet legges før vegg eller motsatt?

PS Det er et sommerhus som kaldstilles om vinteren, derfor ikke sponplate.

P
Det lille som svikter kan ha betydning for tetningslaget. Men du kanskje kjører plastmatte, så da er det kanskje ikke noe problem. Ellers vil det sprekke opp i kanten.

• Liker
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det lille som svikter kan ha betydning for tettheten. Men du kanskje kjører plastmatte, så da er det kanskje ikke noe problem. Ellers vil det sprekke opp i kanten.
Jepp. Det er plastmatte som gjelder, men jeg kan heldigvis fortsatt sette inn støttebjelker. Man vet jo ikke hva fremtiden vil ha som overflatebelegg!
Rørinstallasjon i vegg med trekonstruksjon og isolasjon, med flere grå PVC-rør koblet til en ventilasjonsenhet.

Du har ingen mening om gulv vs vegg innerst i hjørnet?

• Byggetegning viser layout av kjøkken og bad med diskbänk, dusj, håndfat og vannservice. Målene er 4800 mm og 1575 mm.
Sist redigert:
Magnus E K
Jeg kan ta feil, men jeg tror det normale er at man legger gulvet først før veggen, om ikke annet av praktiske grunner (lettere å jobbe videre med veggen når man har en plan overflate å stå på).

Hva er det for noe spennende på avløpet lengst til venstre i bildet?

REDIGERING: Jeg ser nå at det går videre til kjøkkenet. Det er nok en synsbedrag at det ser ut til å gå nedover.

• Liker
bopakoster
  • Laddar…
Jeg tror ikke det spiller noen rolle hvilken variant du kjører på. Vi kjørte ditt venstre alternativ da vi renoverte i fjellhytta, mest fordi gulvet var fuktskadet, men ikke veggene, så veggene fantes allerede da vi la nytt gulv. Legg plastmatten før veggbekledningen bare.

• Liker
bopakoster
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Jeg tror ikke det spiller noen rolle hvilken variant du bruker. Vi brukte ditt venstre alternativ da vi renoverte i fjellhytta, mest fordi gulvet var fuktskadet, men ikke veggene, så veggene var allerede der da vi la nytt gulv. Legg plastmatten før veggbekledningen bare.
Bare for å få litt variasjon så har jeg laget venstre modellen på kjøkkenet og høyre på badet, ingen innervegger ennå, skal dra elektriske rør der og i taket først.

P
Jeg ser en greie til. Du har ingen opplegg flere gulvet som sitter fast i gavlene. Det kan gjøre at de kalver ut med tiden. Akkurat den løsningen var det i vårt hus og det hadde rørt seg noen cm på midten. Du kan jo løse det med koetlinger også.

• Liker
bopakoster
  • Laddar…
lärjungen
Byggekonstruksjon med rør, rammeverk, isolasjon og rød ring som viser området som trenger ekstra støtte for gulvet.
I den røde ringen trenger du definitivt en regel for å gi gulvet støtte. Likadant i motsatt ende. Ellers vil det svikte.

Angående ditt hovedspørsmål: Gulvet først. Det blir spesielt enklere å jobbe med veggene når man har noe å gå på.

• Liker
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Jag ser en grej till. Du har inget upplag fler golvet som sitter fast i gavlarna. Det kan göra att de kalvar ut med tiden. Precis den lösningen var det i vårt hus och det hade rört sig några cm på mitten. Du kan ju lösa det med koetlingar också.
lärjungen lärjungen skrev:
[bilde]
I den röda ringen behöver du definitivt en regel för att ge golvet stöd. Likadant i motsatt ände. Annars kommer det svikta.

Angående din huvudfråga: Golvet först. Blir framförallt enklare att jobba med väggarna när man har nåt att gå på.
Ni har så rätt så båda två! Men bilden är lite "gammal", jag har lagt in stöd vid den gavelväggen liksom de övriga kortväggarna och mellan reglarna i badrummet...allt är inte dokumenterat i bild, men jag rev upp isoleringen och gjorde så det finns stöd runtom.
Tack i alla fall! Nu har jag golv i båda rummen att gå på, det känns skönt att inte behöva vara skraj för att trampa fel. Nu ska en rullställning in så isoleringen i taket går enkelt att göra. Kommer även att sänka taket med ett lager 45x95mm reglar cc 1200mm plus ett elinstallationslager 45x45 cc600. Takhöjden blir då 2400mm = gipsskivehöjden.

Rørarbeid under gulvkonstruksjon med grå PVC-rør koblet sammen, omgitt av trekonstruksjon. En flaske fugemasse står nær ved. Rørarbeid eksponert i et gulv med trebjelker, hvor flere plastrør er montert mellom bjelkelagene. Omgitt av isolasjon og materialer. Innvendig vegg med synlige trestendere, isolasjon i gulvet og flere rør forberedt for videre byggearbeid. Lys kommer inn gjennom et delvis dekket vindu.

• Byggeplass med åpne gulvstrukturer, rørinstallasjoner og verktøy, inkludert et vater, skruer og en drill. En person står på gulvbjelken.
  • Byggeområde med nylagt tregulv og synlige trestendere på veggene. Verktøy og esker ligger på gulvet ved siden. Utsikt gjennom åpen dør mot hage.
Sist redigert:
  • Liker
lärjungen og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.