P
Vurderer å bygge på en etasje på en utbygging som i dag kun er i én etasje med et helt flatt tak, mens resten av huset er i 1 1/2 etasje med et mansardtak. Tanken er å kjøpe ferdige mansardtakstoler og rive av det flate taket, men det jeg funderer på er hvordan man gjør tilkoblingen mot det eksisterende taket. Det nye taket vil bli i 90 graders vinkel mot det gamle, samt noe lavere ved mønet for at det ikke skal bli for dominerende.

P
Ingen som vet hvordan dette skal gjøres på en teknisk riktig måte?
Kan man gjøre slik at man setter den innerste takstolen så nært den gamle huskroppen som mulig og spikrer lekter direkte på råsponten på det gamle taket og stivere til den nye takstolen, eller må man gå inn og feste i takstolene? Vil jo helst gjøre så lite inngrep i den gamle konstruksjonen som mulig. Har søkt info på nettet og kjøpt noen bøker, men ingen går inn på de tekniske detaljene.

Veldig vanskelig å svare på uten tegning/bilder....

Kontakt ellers en takstolleverandør, et tilbud koster jo ingenting og takstoler kanskje du skulle kjøpe uansett?

P
Jo takstoler ser jeg ikke som noen større gevinst å prøve å spikre sammen selv om de ikke koster mer enn drøyt tusenlappen stykk. Jeg sjekker med en produsent her i Stockholm, noen tips? fant en i Rimbo, men det finnes kanskje på nærmere hold.

Klipper inn...
"Kan man gjøre så at man setter den innerste takstolen så nært den gamle huskroppen som mulig og spikrer lekter direkte på råsponten på det gamle taket og staver til den nye takstolen eller må man gå inn og feste i takstolene? Vil jo helst gjøre så lite inngrep i den gamle stommen som mulig. Har søkt info på nettet og kjøpt noen bøker men ingen går inn på de tekninke detaljene."

Man kan kanskje gjøre så men det kan kanskje bli litt vanskelig med ventilasjonen der, jeg hadde forsøkt å få til å feste mot eksisterende takstoler og åpnet opp mellom undertakene.

Ikke glem renndalsbeslag under pappen og legg deretter de synlige renndalene på lektene.
Ganske ofte man ser litt problemer akkurat her så derfor jeg nevner det.

/Kent

P
Hadde tenkt å forsøke å unngå det, men det er vel like greit å gjøre rett fra starten :)

Fant Träguiden,se og der ser det ut til å være mye info å hente.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.