16.837 lest ·
3 svar
17k lest
3 svar
Hvordan skal svill og bjelkelag skjøtes?
Hvordan skal syll og hammarband skjøtes (altså om de ikke er lange nok og må skjøtes)?
Er det spikingsplate som alltid gjelder og skjøting mellom to fag og ikke skjøte liggende og stående hammarband i samme fag?
Er det spikingsplate som alltid gjelder og skjøting mellom to fag og ikke skjøte liggende og stående hammarband i samme fag?
Nja, du kan nok gjøre på diverse måter. Selv har jeg ikke skjøtt syll på noe spesielt avansert vis i det hele tatt. Jeg tror at jeg faktisk bare satte dem opp ved siden av hverandre og deretter festet dem til betongplaten. Men kanskje spikret jeg også på en plankebit (typ 120x22) med noen 65 mm spiker (eller skruer) pbs. (Om jeg orket, kunne jeg lett litt etter bilder
) Og en liten plankebit gjør jo ingen skade og holder litt orden på det hele til det er ferdigbygd. Så ta du gjerne en bit 22mm planke og spik med typ 5 stk 65mm spiker på hver side.
Hammarbandet trenger jo derimot å fikses litt fram til takkstoler, veggbekledning og slikt som stabiliserer det hele, kommer på plass. En spikerplate som gjerne kan være 400mm lang med ankerspiker/ankerskruer på oversiden og en så lang planke som får plass på undersiden som spikres med glissent spredde spikre langs hele tror jeg blir kjempebra.
Å sette skjøtene i ulike rom er nok ikke noe større selvformål. Skal det bygges på bakken i ulike seksjoner som skal reises hver for seg, er det nok mest komplisert å prøve å skjøte i ulike rom. Skal det derimot føyes sammen allerede på bakken, kan det kanskje muligens være en liten fordel å skjøte i ulike rom for at veggen skal være litt mer stabil akkurat når man reiser veggseksjonen.
Så tror jeg iallfall.
Hammarbandet trenger jo derimot å fikses litt fram til takkstoler, veggbekledning og slikt som stabiliserer det hele, kommer på plass. En spikerplate som gjerne kan være 400mm lang med ankerspiker/ankerskruer på oversiden og en så lang planke som får plass på undersiden som spikres med glissent spredde spikre langs hele tror jeg blir kjempebra.
Å sette skjøtene i ulike rom er nok ikke noe større selvformål. Skal det bygges på bakken i ulike seksjoner som skal reises hver for seg, er det nok mest komplisert å prøve å skjøte i ulike rom. Skal det derimot føyes sammen allerede på bakken, kan det kanskje muligens være en liten fordel å skjøte i ulike rom for at veggen skal være litt mer stabil akkurat når man reiser veggseksjonen.
Så tror jeg iallfall.
Syllen legger man kun tett sammen og fester i underlaget, hammarbandet lager man som regel av doble 45x120 eller bredere, avhengig av tykkelsen på stommen så der forskyver man skjøtene og hjørnene blir dermed typ halvveis i halvveis.
Akkurat, så gjorde jeg nok på huset.cecar33 skrev:
På garasjen har jeg bare en bjelke, stående som fungerer både som bjelkelag og hammarbånd.
Klikk her for å svare