Hei, jeg holder på å rive en vegg hjemme og ser at vår platonmatte ser ut til å gå opp på en innervegg. Er det rimelig å bygge sånn?

Huset er med plate på mark fra 80-tallet

Se bilde mot innervegg mot badet. Hva jeg kan se er det ikke noen matte på den andre siden av veggen. Men ikke brutt så mye.

Nærbilde av en platonmatte som stikker opp mellom en trevegg og en annen vegg, med sagflis synlig på treoverflaten.

Sånn ser det ut mot ytterveggen.
Platonmatte mot en innervägg under renovering, med synlig treoverflate og plastlaken.

Rett feil?

Ikke merket noen problemer, men moro å vite hvordan det er tenkt om man vil endre bygge om riktig.

Du har vel hatt ventilerte gulvlist?
Ser helt riktig bygget ut da det ser ut til å være en plastfolie mellom platonmattan og veggen, så ingenting organisk materiale utsettes for høy luftfuktighet.
Man lærte av 70-tallets katastrofale bygg med plate på mark og overisolerte gulv.
Ser ut som en slik tiltak vi foreslo på muggsopp-skadede hus, når jeg jobbet med dette tidlig på 80-tallet.
Betong, Platon, isopor og sponplate på det. Platon oppbrettet for å garantere luftspalte, plast mot alt organisk materiale og ventilerte gulvlist.
Så det ser ut til å være forbilledlig utført, av hva jeg kan se av bildene.

• Liker
allemannen
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du har vel hatt ventilerte gulvlister?
Virker helt riktig bygget da det ser ut til å være en plastfolie mellom platonmatten og veggen så ingen organisk materiale utsettes for høy luftfuktighet.
Man lærte seg etter 70-tallets katastrofale bygg med plater på mark og overisolerte gulv.
Ser ut som en slik tiltak vi foreslo på muggbeskadede hus, da jeg jobbet med dette tidlig 80-tall.
Betong, Platon, isopor og sponplate på det. Platon oppbrettet for å garantere luftspalte, plast mot alt organisk materiale og ventilerte gulvlister.
Så det ser ut til å være eksemplarisk utført, av det jeg kan se av bildene.
Takk for ditt svar!

Et spørsmål, hvis jeg flytter innerveggen, skal jeg da gå ned helt til platen for å flytte med platonmatten på samme måte?

Det føles ganske tungvint å måtte bryte opp gulvet og isoleringen i gulvet for å endre en innervegg, men kanskje er det slik man må gjøre?

Beste svar

A allemannen skrev:
Takk for ditt svar!

Et spørsmål, om jeg flytter innerveggen, skal jeg da gå ned helt til platen for å flytte med platonmatten på samme måte?

Det føles ganske tungvint å måtte bryte opp gulvet og isolasjonen i gulvet for å endre en innervegg, men kanskje er det slik man må gjøre?
Ja det må du gjøre for å ikke ødelegge funksjonen i gulvets funksjon. Veggregelen står på betongen, trolig på plast og plastkiler. Da ødelegger du ikke den fine gulvkonstruksjonen du har, og monter ventilerte gulvlister når du setter på plass de nye. Dvs. gjenskap slik det var bygget. Og framfor alt, sørg for å støvsuge grundig på betongplaten, så det ikke finnes sagspon igjen etter ditt byggarbeid, før du bygger sammen gulvet.

• Liker
allemannen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.