Hei,

Holder på å fikse i stand veggen for installasjon av ny peis (med innebygd brannvegg). Fikk råd fra fagfolk om å montere "minerit" (Cembrit/Swisspearl, multi force) som overflate bak peisen og deretter pusse disse. Sagt og gjort så sitter nå platene på plass med lim og skruer. Etter mye googling har jeg innsett at bautaen Multi Force ikke kan overflatebehandles på noen måte ifølge produsenten bortsett fra maling med silikatmaling. Hadde jeg sett dette før hadde jeg kjøpt noe annet.

Det estetiske kan vi ikke kompromisse på, og platefuger må forsvinne ifølge oss som skal leve med peisen, så jeg tenker å gi dette et forsøk, selv om utfallet med stor risiko ikke blir positivt.

Planen nå består av:
1. primer? Usikker på primer. Multi Force-overflaten er glatt og sugende. Eventuell primer må være varmebestandig.
2. Tynt lag med mørtel med god vedheft, typ gipsmørtel. Fant dette som hørtes fristende ut med fiberforsterkning og varmebestandig.
3. Armeringsnett + hjørneforsterkning, enten metall (19x19mm) eller glassfiber (4 evt. 6 mm). Vertikale skjøter med min. 100mm overlapp. Enten så presser jeg det inn i mørtelen eller så må jeg feste det på forhånd på en eller annen måte. Usikker på om stiftepistol fungerer.
4. Pussmørtel/leiremørtel/mikrosement som overflatefinish.

Meninger er velkomne!

Svarar meg selv, gjenstår å se hvordan det holder opp, men her er prosessen jeg fulgte:
1. Fugede eventuelle glipper mellom mine plater med Sikasil 670-Fire.
2. Rengjort overflaten på platene med klut fuktet med Fixor By Nitor Målartvätt.
3. Norgips Gipsbruk.
4. I det våte gipset ble det montert pussnett av glassfiber 4x4mm (Biltema), flere lengder krevdes, 10cm overlapp. Og også en Finja glassfibervinkel (6x6mm rutenett) over ytterhjørnet. Denne ble også overlappet 10cm over det andre nettet.
5. Skal slipe bort de største ujevnhetene.
5. Pussmørtel B hånd(80%) blandet med ovennevnte Gipsbruk (20%), kommer deretter til å legges oppå gipsbruket.
6. Maling, antar silikatmaling? Litt uklart ennå. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.