Hej,

Håller på att fixa iordning väggen för installtion av ny murspis (med inbyggd brandvägg). Fick råd av fackman att montera "minerit" (Cembrit/Swisspearl, multi force) som ytskikt bakom spisen och sedan putsa dessa. Sagt och gjort så sitter nu skivorna på plats med lim och skruv. Efter mycket googlingar har jag insett att åbäket Multi Force inte går att ytbehandla på något sätt enligt tillverkaren bortsett från målning med silikatfärg. Hade jag sett detta innan hade jag köpt något annat.

Det estetiska går ej att tumma på och skivfogar måste försvinna enligt oss som ska leva med spisen, så jag tänker ge detta ett försök, även om utfallet med stor risk inte blir positivt.

Planen just nu består av:
1. primer? Osäker kring primer. Multi Force ytan är glatt och sugande. Eventuell primer måste vara värmetålig.
2. Tunnt lager av bruk med god vidhäftning, typ gipsbruk. Hittade detta som lät lockande med fiberförstärkning och värmetåligt.
3. Armeringsnät + hörnarmering, antingen metall (19x19mm) eller glasfiber (4 alt. 6 mm). Vertikala skarvar med min. 100mm överlapp. Antingen så trycker jag fast det i fixet eller så får jag fästa det i förväg på något sätt. Tveksam på om häftpistol går.
4. Putsbruk/lerbruk/microcement som ytfinish.

Åsikter är välkomna!

Svarar mig själv, återstår att se hur det håller upp men här är processen jag anammade:
1. Fogat eventuella glipor mellan mina skivor med Sikasil 670-Fire.
2. Rengjort ytan på skivorna med duk fuktad med Fixor By Nitor Målartvätt.
3. Norgips Gipsbruk.
4. I det blöta gipset monterades putsnät av glasfiber 4x4mm (Biltema), flera våder krävdes, 10cm överlapp. Och även en Finja glasfibervinkel (6x6mm rutnät) över ytterhörnet. Även denna överlappades 10cm över det andra nätet.
5. Skall slipa bort de största ojämnheterna.
5. Putsbruk B hand(80%) blandat med ovanstående Gipsbruk (20%), kommer sedan att läggas ovanpå gipsbruket.
6. Målning, gissar på silikatfärg? Lite oklart än. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.