Til våren planlegger jeg å feste cirka 200 stykker 20 centimeter brede veggstendere. Tidligere har jeg ikke lagt stor vekt på spørsmålet om hvordan man fester veggstendere: Det er jo ikke noen store styrkekrav. Men sist jeg bygde noe med vegger slo veggstenderne seg ganske mye etter noen uker i solen. Den gangen festet jeg bare stenderne med en vinkel nede og en oppe. Det var altså for lite.

Derfor lurer jeg på: Hvordan skal man egentlig feste stenderne i svill og hammarband? Jeg leste en gang på Treguiden at man kan skråspikre. Men jeg liker ikke å jobbe med spiker. Kan man skråskru? Og i så fall, holder det å sette en skrue ved hvert hjørne av stenderen? Eller trenger man å sette åtte skruer i hver stender (fire fra hver side)? Er det noen som har erfaring med stommereisning som vet hva som kreves for å få veggstendere til å oppføre seg i solskinnet?

Sist redigert:
2 skruv på en siden 2 cm fra ytterkant litt skrått inn og 1 på andre siden i midten skrået, minst gjennom halve reglen, blir lange da og ikke for spinkle

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.