Hei,

Dessverre har jeg allerede satt i gang.. jeg vil tette igjen en døråpning i kjelleren. Veggen er 220 mm tykk, først tenkte jeg bare å ramme med tre og tjærepapp mot betong, siden veggen er tykk tenkte jeg 170 regel, osb + gips.

Som dere ser begynte jeg å slå ned pussen for å få plass med regelen og det går jo litt sånn der. Derfor lurer jeg nå på om det er bedre å mure igjen med blokker i rimelig størrelse i stedet?

Tar gjerne imot forslag og ideer for en lekmann.

Ha en fin lørdag!
Et halvveis nedslått døråpning i en kjeller med svart presenning, synlig murpuss og støv på gulvet. Ødelagt puss på en kjellervegg, hvor pussen er fjernet for å gi plass til en regelstruktur for å lukke en døråpning.

En vanlig alternativ løsning er vel å mure opp med lecablokk

Takk for svaret, jeg har nok bestemt meg for å mure opp med lecablokker 190 mm og har da ca 15 mm per side for puss, blir nok best overgang mot eksisterende veggen.

Et oppfølgingsspørsmål er at døråpningen er et sted mellom 920-930 mm bred, og blokkene er 590 brede. Kan jeg mure slik at jeg bruker hele og halve blokker og ha litt bredere fuger, eller blir det feil? Blir mye mer klyving og forbruk om jeg trenger å gjøre annerledes.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.