Hei. Jeg bygger en fritidsbolig med loft. Jeg har kjøpt en brukt tretrapp (tung, kjerneved), en gang laget av en lokal snekker. Med litt fikling og fiksing blir den nøyaktig riktig høyde.

Jeg skal feste trappen i en gulvregel jeg lett kan komme til, ingen gulv enda. Jeg kan altså skru gjennom hele regelen uten problemer. Regelen er 45×210. Hvordan gjør jeg for å få en sikker innfesting? Hvilken lengde på skruer? Hvilken type skrue? Har lett etter info en stund og finner ikke svar på dette (for den som vet) enkle spørsmålet.

Takk for hjelp!

Beste svar

Kjøp 4 stk. treskruer 6 X 140. Skru inn 2 stk. i hver vange.

• Liker
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kjøp 4 stk. treskruer 6 X 140. Skru inn i 2 stk. i hvert vangstykke.
Takk for svar! Da trenger jeg ikke risikere at trappen raser i gulvet når jeg bærer opp tunge møbler og byggemateriale.

Jeg er dog likevel nervøs. Bør jeg også sikre opp med vinkeljern og ankarskrue?

Går trappen opp langs en vegg, da har du mulighet til å feste den ene vangstykket mot veggen.

• Liker
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Går trappen opp langs en vegg, da har du mulighet til å feste den ene vangstykket mot veggen.
Jeg skal bygge en halvvegg der. Som slutter i høyde med loftet. 70 regel. Det er åpent til mønen der trappen skal være. Jeg har også vurdert å hvile trappen på lekter øverst mot gulvet. Både livrem og bukseseler tenker jeg. Men jeg har ikke sett noen tegning etc på hvordan dette pleier å gjøres.

En apelsin En apelsin skrev:
Hengekøye og livrem tenker jeg.
Da skulle du også kunne skru fast vangene i gulvet. Om gulvet tillater det det vil si.

Immobil Immobil skrev:
Da skulle du også kunne skruva fast vangarna i gulvet. Om gulvet tillåter det det vill si.
Det kanske är en bra idé. Expanderspik kanske.

Det kanskje er en god idé. Expanderspik kanskje.
Det kommer an på underlaget.

• Liker
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det kommer an på underlaget.
Betong!

Betong!
Jeg foretrekker skrue + plugg.

• Liker
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Jeg foretrekker skrue + plugg.
Det går såklart bra. Takk for hjelpen. Nå føler jeg meg klar for påskeprosjektet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.