Hei,

jeg holder på med en totalrenovering av entrétrappen. Noen slags konstruksjon av oppmurte lettbetongblokker men med et overflatebelegg av tjærepapp. Oppå tjærepappen har man brukt sand og betong. Øverst ligger granittblokker som jeg etter hvert skal sette tilbake.

To raske spørsmål.

Hvordan fester jeg granittflisene på trappen?
Jeg tenker to alternativer.
1 Mure opp det siste med finbetong og legge granittsteinene direkte på den "uhærdede" finbetongen og feste granitten på den måten.

2 Mure opp det siste med finbetong og la den herde. Deretter "lime på" granitten med noe passende steinlim.

Hva sier dere med kompetanse innen muring. Jeg tror alternativ 1 blir best og lettest, men holder det i 30 år? Alternativ 2 blir vanskelig da granittflisene er ujevne under og det blir vanskelig å få dem til å ligge jevnt og få til "kant-i-kant"

Bonusspørsmål, kan jeg fylle ut hulrom med støpesand og støpe et tynt lag med betong oppå, i stedet for å fylle hulrommene med betong?

Gode svar og synspunkter hadde hjulpet meg mye. Jeg blir svært takknemlig. Det er første gang jeg gir meg i kast med en utendørs trapp.
(jeg fikk ikke noe klart svar på byggevarehandelen)

Legger ved bilder av trappen og granittsteinen.

• Under renovering av inngangstrappe med lettbetong og tjærepapp, synlige sandfylte felt og betongrester, klare for å gjenopprette med granittstein.
  • Granitblokker på en pall foran en delvis revet trapp, klare for renovering.
T Tuff-Emil skrev:
Hei,

jeg holder på å totalrenovere entretrappen. En slags konstruksjon av oppmurte lettbetongblokker men et overflatesjikt av tjærepapp. Oppå tjærepappen har man brukt sand og betong. Øverst ligger granittblokker som jeg etter hvert skal sette tilbake.

To raske spørsmål.

Hvordan fester jeg granittplatene på trappen?
Jeg tenker to alternativer.
1 Mure opp det siste med finbetong og legge granittsteinene direkte på den "uhærdede" finbetongen og feste granitten på den måten.

2 Mure opp det siste med finbetong og la den herde. Så "lime på" granitten med et passende steinlim.

Hva sier dere med kompetanse innen muring. Jeg tror alternativ 1 blir best og enklest, men holder det 30 år? Alternativ 2 blir vanskelig da granittplatene er ujevne under og det blir vanskelig å få dem til å ligge jevnt og få til "kant-i-kant".

Bonusspørsmål, kan jeg fylle ut hulrom med støpesand og støpe et tynt lag med betong oppå, i stedet for å fylle hulrommene med betong?

Gode svar og synspunkter hadde hjulpet meg mye. Jeg blir utrolig takknemlig. Det er første gang jeg begir meg ut på en utendørstrapp.
(jeg fikk ikke noe klart svar på byggevarehuset)

Legger ved bilder av trappen og granittsteinen.
Svarar meg selv da 😉

Etter å ha spurt på tre forskjellige byggevarehus, googlet (og i det siste begynt å finne mitt eget spørsmål og bilder på dette forumet) trengte jeg å sette i gang så det blir ferdig en gang.

Jeg blandet sammen litt våtere finbetong, fuktet granittsteinene før jeg og kona la dem direkte på finbetongen. Så "surfet" og hoppet vi på steinene så de satte seg ganske fint med riktig helling og tilpasning på trappen.

Får se hvor lenge granittsteinene sitter fast. Håper på 50 år til.
Fugene skal jeg tette med "Fleksibel hardfug - Ugresshemmende og herdende fugesand". Håper det funker.
Hva er alternativet? Finbetong?

Har trappen allerede begynt å forfalle neste sommer så skriver jeg her. Da finnes det evt. en fasit 😂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.