Jeg skal snart begynne å sette inn dørkarmer i huset mitt. På noen steder er avstanden 20 cm som jeg må fylle med dørkarm samt smyg. Hvordan ville dere på beste måte sette inn en dør i dette dørhullet? Dørhullet er altså 20 cm tykt.

Dørkarmåpning med ubehandlet tre og gipsvegg, klar for montering av dørkarm og smyg. Veggdekorasjon synlig i bakgrunnen.

M
Jeg ville valgt å sette døren i de reglene som er i den retningen døren skal åpnes, ellers blir det rotete når du vil åpne ordentlig. Deretter utfore fra karmen til den andre siden hvorpå gerikter kan monteres.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Hvordan skal jeg fylle ut resten av rommet? Hva skal jeg bruke for type foring/list og hvordan skal jeg på den peneste måten montere den sammen med dørkarmen?

Det finnes hvitmalte "salningsbrädor" av MDF å kjøpe, ferdige med en avrundet kant.
Bare å kappe til riktig bredde og lengde. Deretter fester man dem med klikker av setningslim.

Lett som en plett! Tror jeg, som ikke har gjort det selv, men har så i hele huset mitt.

Akkurat, eller bruk bare vanlig mdf, den skal jo være så tynn at noen cm av karmen fortsatt er synlig. Skru den fast i de andre lektene, forsenk først og sparkel deretter. Så lar du listene gå ut over mdf-kanten slik at et par mm av den vises (mdf-platens hjørne skal altså vises), man legger ikke listene direkte inntil smyg-kanten, det gir bare stygge gliper :-)

På dørsiden der det ikke er smyg, lar du bare listene gå ut på karmen et stykke som vanlig.

/A

Døren settes i liv med veggen på den siden den åpnes. Smygene lages enklest av MDF (eventuelt byggplate) de kan jo trenge å kappes i alle retninger avhengig av hvor rett døråpning/vegg er (sjeldent ting er i vinkel). Jeg pleier å støtte oppunder på tre-fire steder slik at alt blir rett og i vater og man har bra grunnlag for å feste smygen. Jeg synes det blir best å skyte fast smygen med spikerpistol. Det blir kun små fine hull som er enkle å sparkle igjen (skruehull er ikke noe særlig å sparkle da det synker og man må legge på mer).

Den sagede siden på MDF-platen er dog vanskelig å få pen. Halvparten vil jo synes etter at du har satt på karmene. Mye sliping/grunning/sparkling for å få det glatt.

Totte_S
(OT: Hvilken strålende mulighet det hadde vært å montere en skyvedør)

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.