Jeg skal snart begynne å sette inn dørkarmer i huset mitt. På noen steder er avstanden 20 cm som jeg må fylle med dørkarm samt smyg. Hvordan ville dere på beste måte sette inn en dør i dette dørhullet? Dørhullet er altså 20 cm tykt.
Jeg ville valgt å sette døren i de reglene som er i den retningen døren skal åpnes, ellers blir det rotete når du vil åpne ordentlig. Deretter utfore fra karmen til den andre siden hvorpå gerikter kan monteres.
Hvordan skal jeg fylle ut resten av rommet? Hva skal jeg bruke for type foring/list og hvordan skal jeg på den peneste måten montere den sammen med dørkarmen?
Det finnes hvitmalte "salningsbrädor" av MDF å kjøpe, ferdige med en avrundet kant.
Bare å kappe til riktig bredde og lengde. Deretter fester man dem med klikker av setningslim.
Lett som en plett! Tror jeg, som ikke har gjort det selv, men har så i hele huset mitt.
Akkurat, eller bruk bare vanlig mdf, den skal jo være så tynn at noen cm av karmen fortsatt er synlig. Skru den fast i de andre lektene, forsenk først og sparkel deretter. Så lar du listene gå ut over mdf-kanten slik at et par mm av den vises (mdf-platens hjørne skal altså vises), man legger ikke listene direkte inntil smyg-kanten, det gir bare stygge gliper
På dørsiden der det ikke er smyg, lar du bare listene gå ut på karmen et stykke som vanlig.
Døren settes i liv med veggen på den siden den åpnes. Smygene lages enklest av MDF (eventuelt byggplate) de kan jo trenge å kappes i alle retninger avhengig av hvor rett døråpning/vegg er (sjeldent ting er i vinkel). Jeg pleier å støtte oppunder på tre-fire steder slik at alt blir rett og i vater og man har bra grunnlag for å feste smygen. Jeg synes det blir best å skyte fast smygen med spikerpistol. Det blir kun små fine hull som er enkle å sparkle igjen (skruehull er ikke noe særlig å sparkle da det synker og man må legge på mer).
Den sagede siden på MDF-platen er dog vanskelig å få pen. Halvparten vil jo synes etter at du har satt på karmene. Mye sliping/grunning/sparkling for å få det glatt.