S
Hei!

Jeg holder på med å sette opp taklister i stuen. Alt har gått strålende frem til nå. Nå har jeg møtt et hjørne som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Blir gal når jeg har prøvd å sage testbiter men ikke får det til å gå opp.

Jeg eier bare en gjærkasse for 45 & 90 grader. Har dessverre ikke tilgang til en gjærsag heller.

Skal jeg prøve å finne vinkelen med noe verktøy og forsøke å markere listen og sage uten gjærkassen?

Jeg er en glad amatør som helst vil løse dette på egen hånd uten å ta inn en snekker, om det går altså...

Tusen takk på forhånd for tips jeg kan få.

/C

• Hjørne av et rom med lister langs taket. En utfordring med å tilpasse lister i hjørnet vises, med lys som treffer veggen.
Det finnes en grunka som skal bøte på dette problemet. Har ikke selv testet den, men den ser fornuftig ut.

https://shop.byggahus.se/collections/listjiggen

OK, ser at du har andre vinkler i dine hjørner, så da fungerer nok ikke Listjiggen.

• Liker
sekel skiftet1912
  • Laddar…
Sist redigert:
  • Liker
sekel skiftet1912
  • Laddar…
Dårlig bilde med skygge rett i hjørnet, så jeg vet ikke helt hva slags problem du har. Dels ser det ut som om du har en 45 graders vinkel i hjørnet. I det tilfellet skal jo vinklene dine bare halveres til 22,5 grader. Enklest ved å sage et nytt spor i gjærkassen. Eller å skru sammen en egen gjærkasse der du skjærer en slik mal. Men det ser også ut til å være en annen list i taket over vinduet. Der avhenger det litt av hvordan du vil ha det der.

• Liker
sekel skiftet1912
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Dårlig bilde med skygge akkurat i hjørnet, så jeg vet ikke helt hva du har for problem. Delvis ser det ut som om du har en 45-graders vinkel i hjørnet. I det tilfellet skal jo vinklene dine bare halveres til 22,5 grader. Enklest ved å sage et nytt spor i gjæringssaga. Eller å skru sammen en egen gjæringssag hvor du sager en slik mal.
Men det ser også ut som det sitter en annen list i taket over vinduet også. Der avhenger det litt av hvordan du vil ha det der.
Ber om unnskyldning for dårlig bilde, tok det i hastverk på vei til jobb i morges. Skal prøve å ta et bedre i løpet av dagen.

Men jeg tror det er som du sier 22.5, skal teste å halvere 45-en og dra et nytt spor i kassen. Takk for tips!

Angående det som ser ut som en list, så er det bare en takskinne for gardiner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.