Hei!
Jeg holder på med å sette opp taklister i stuen. Alt har gått strålende frem til nå. Nå har jeg møtt et hjørne som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Blir gal når jeg har prøvd å sage testbiter men ikke får det til å gå opp.
Jeg eier bare en gjærkasse for 45 & 90 grader. Har dessverre ikke tilgang til en gjærsag heller.
Skal jeg prøve å finne vinkelen med noe verktøy og forsøke å markere listen og sage uten gjærkassen?
Jeg er en glad amatør som helst vil løse dette på egen hånd uten å ta inn en snekker, om det går altså...
Tusen takk på forhånd for tips jeg kan få.
/C
Jeg holder på med å sette opp taklister i stuen. Alt har gått strålende frem til nå. Nå har jeg møtt et hjørne som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. Blir gal når jeg har prøvd å sage testbiter men ikke får det til å gå opp.
Jeg eier bare en gjærkasse for 45 & 90 grader. Har dessverre ikke tilgang til en gjærsag heller.
Skal jeg prøve å finne vinkelen med noe verktøy og forsøke å markere listen og sage uten gjærkassen?
Jeg er en glad amatør som helst vil løse dette på egen hånd uten å ta inn en snekker, om det går altså...
Tusen takk på forhånd for tips jeg kan få.
/C
Det finnes en grunka som skal bøte på dette problemet. Har ikke selv testet den, men den ser fornuftig ut.
https://shop.byggahus.se/collections/listjiggen
OK, ser at du har andre vinkler i dine hjørner, så da fungerer nok ikke Listjiggen.
https://shop.byggahus.se/collections/listjiggen
OK, ser at du har andre vinkler i dine hjørner, så da fungerer nok ikke Listjiggen.
Jeg kjøpte dette verktøyet og det fungerte utmerket. Jeg er en håndverker men det var en stor lettelse. Jeg hadde derimot en gjærsag. I ditt tilfelle trenger du en gjærkasse med 22,5 grader.
GERINGSLÅDA 90 GRADER TACTIX 4 LÄGEN 22,5X45X2MM | Bolist
GERINGSLÅDA 90 GRADER TACTIX 4 LÄGEN 22,5X45X2MM | Bolist
Sist redigert:
Dårlig bilde med skygge rett i hjørnet, så jeg vet ikke helt hva slags problem du har. Dels ser det ut som om du har en 45 graders vinkel i hjørnet. I det tilfellet skal jo vinklene dine bare halveres til 22,5 grader. Enklest ved å sage et nytt spor i gjærkassen. Eller å skru sammen en egen gjærkasse der du skjærer en slik mal. Men det ser også ut til å være en annen list i taket over vinduet. Der avhenger det litt av hvordan du vil ha det der.
Ber om unnskyldning for dårlig bilde, tok det i hastverk på vei til jobb i morges. Skal prøve å ta et bedre i løpet av dagen.A AG A skrev:Dårlig bilde med skygge akkurat i hjørnet, så jeg vet ikke helt hva du har for problem. Delvis ser det ut som om du har en 45-graders vinkel i hjørnet. I det tilfellet skal jo vinklene dine bare halveres til 22,5 grader. Enklest ved å sage et nytt spor i gjæringssaga. Eller å skru sammen en egen gjæringssag hvor du sager en slik mal.
Men det ser også ut som det sitter en annen list i taket over vinduet også. Der avhenger det litt av hvordan du vil ha det der.
Men jeg tror det er som du sier 22.5, skal teste å halvere 45-en og dra et nytt spor i kassen. Takk for tips!
Angående det som ser ut som en list, så er det bare en takskinne for gardiner.
Klikk her for å svare