Vi har en gipsvegg mellom 2 soverom som er hul. Eierne før har hatt en ganske stor tv på veggen før og har derfor boret en masse hull som har gått gjennom veggen på den andre siden og brukt noen form for store metallplugger som utvider seg når de slås inn i veggen.
For å få ut dem var jeg nødt til å forstørre hullene betydelig for å kunne få ut dem.
I et av hullene var jeg litt uforsiktig og fikk med meg en del gips.

Skal sparkle hele rommet ellers, da det sitter en masse plugger over hele rommet.
Å bare sparkle på disse store hullene vil ikke holde særlig lenge.
Spørsmålet er om man kan legge på en eller annen form for nett eller lignende som forsterker selve lappingen?

Håper dere forstår hva jeg mener?

Skal prøve å ta et bilde om det er vanskelig å forstå nøyaktig hva jeg mener...

Er hullene ganske nært hverandre hadde jeg byttet gipsen der. Ellers finnes det nett

Eller bore opp et litt større hull som du setter en passbit i, gjerne laget med samme hullsag (men uten sentreringsbor). Kan skrus fast med hjelp av en langstrakt trebit. Tre inn trestykket i hullet og skru fast i eksisterende veggplate - da får du en "regel" å skru lokket i.

Hullene sitter vel kanskje 10-15 cm fra hverandre.
Hvordan "bytter" man ut gipsen rundt et visst område?

Bo:
Det der høres litt komplisert ut :)

De der med plaster så smidig ut.
Skal man slipe ned veggen litt akkurat der plasteret festes for at det skal komme under resten av veggen så å si? Vil ikke selve plasteret synes ellers når man legger på sparkelen?

tips, neste gang du skal fjerne metallexpander klem tak i den ytre ringen med en tang og riv den løs. Så skyver du det som er igjen inn i veggen i stedet. mindre hull å sparkle.

• Liker
Carl_Elvis
  • Laddar…
Haas84 skrev:
Hvordan "bytter" man ut gipsen rundt et bestemt område?
Skjær bort gipsen ved området der hullene finnes. Ta passende "skrap treverk" og skru fast på innsiden av veggen i kanten på hullet slik at en del stikker ut. Skru fast en ny bit gips av riktig størrelse for å fylle hullet. Sparkle igjen skjøter og skruehoder som ved en vanlig gipsskjøt.

Hubbe2 skrev:
tips, neste gang du skal fjerne metallexpander, ta tak i den ytre ringen med en tang og riv den løs. Deretter kan du dytte inn det som er igjen i veggen i stedet. Mindre hull å sparkle.
Jeg pleier å bruke en litt større bor, 8-10mm, for å bore løs ringen. Deretter trykke inn expandera i veggen.

er veggen dessuten helt hul mellom to soverom, hadde jeg revet gipsen på den ene siden, isolert med Piano Ljudskiva og satt opp ny gips. Når man alikevel er i gang! 😁

Har nå gjort en reparasjon med nett og sparkel og venter nå spent på resultatet etter at tørketiden er over.
Var først fristet til å skjære ut gipsen og sette inn en ny del, men hullene sitter på alt for vanskelig sted til å få til en bra bit.
Vi får nå se hvordan resultatet blir. Blir det ikke bra må jeg tenke om igjen.

Hvor stor bit kan man skjære ut og erstatte med ny uten å måtte bytte ut hele platen?

slacker skrev:
er veggen dessuten helt hul mellom to soverom hadde jeg revet av gipsen på den ene siden, isolert med Piano Lydplate og satt på ny gips. Når man likevel er i gang! ��
Kunne ikke vært mer enig, hater papirvegger.

Men det er jo for sent nå når reparasjonen allerede er gjort. Gi gjerne tilbakemelding, Haas84, helst med bilder, så vi andre kan lære av din erfaring!

Er det ingen som pleier å skru inn en skrue i pluggen bare noen gjenger så skruen stikker ut ganske langt. Deretter hamre på skruen til pluggen har rettet seg ut og så bare dra den ut?
Slik har jeg alltid gjort, og det fungerer bra, blir ikke noen gigantiske hull av det :-)

rodak skrev:
Er det ingen som pleier å skru inn en skrue i pluggen bare noen gjenger slik at skruen stikker ut ganske langt. Så hamre på skruen til pluggen har rettet seg ut og så bare dra den ut?
Slik har jeg alltid gjort det og det fungerer bra, blir ingen gigantiske hull av det :-)
Ikke uvanlig at hele kragen trekker inn og dermed gjør et enda større hull... Iaf min erfaring med noen slike forsøk. Synes for øvrig at molly er et nødvendig onde som bare ødelegger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.