Claes Sörmland
Rejäl skrev:
C-bruk er en KC-bruk..
Det er vel ingen lesket kalk (kalsiumhydroksid) i vanlig C-bruk? Det skal det være i tradisjonelt KC-bruk.

A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det er vel ingen slokket kalk (kalsiumhydroksid) i vanlig C-mørtel? Det skal det være i tradisjonell KC-mørtel.
Jeg unngår å blande inn KC i anbefalinger for det blir bare kronglete..

Men KC er en forkortelse av kalksementmørtel..

Pussmørtel finnes i flere forskjellige hardheter og klassifiseres på en skala fra A til E, der A er den sterkeste varianten og også pleier å bli nevnt som sementmørtel. De vanligste typene av mørtel til pussing er A, B eller C. Typene B og C kalles for kalksementmørtel, eller KC-mørtel, og er de vanligste til pussing av vegger og murer. Grunnregelen er å aldri pusse med en sterkere mørtel på en overflate med en svakere mørtel. Så hvis veggen er murt med B-mørtel kan du pusse med mørtel av typen B eller svakere.

En vanlig B-mørtel som enkelte kaller KC..

• En pose KC Mur- & Pussbruk B fra Finja vises med grafikk som illustrerer bruk til mur og pussarbeid.
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Jeg unngår å blande inn KC i anbefalinger for det blir bare kronglete..

Men KC er en forkortelse for kalksementmørtel..

Pussmørtel finnes i flere forskjellige hardheter og klassifiseres på en skala fra A til E, der A er den sterkeste varianten og også pleier å kalles sementmørtel. De vanligste typene mørtel til pussing er A, B eller C. Typene B og C kalles for kalksementmørtel, eller KC-mørtel, og er de vanligste til pussing av vegger og murer. Grunnregelen er at aldri pusse med en sterkere mørtel på en overflate med en svakere mørtel. Så hvis veggen er murt med B-mørtel kan du pusse med mørtel av typen B eller svakere.
Nå ser det ut som du siterer Byggmax hjemmeside (Jeg googlet teksten din for den føltes som ChatGPT):
https://www.byggmax.se/putsa-på-murblock

Men mursement (kalkstøpsmel blandet med portlandsement) med ballast (sand) gir ikke en kalksementmørtel, en KC-mørtel. Det er ingen lesket kalk i produktet. Jeg tror Byggmax hjemmesidesansvarlige har blandet det litt sammen. Det er en sementbasert pussmørtel de selger, ingen KC-mørtel.

Claes Sörmland
Finjas bruk KC Mur- & Putsbruk B er som navnet angir et KC-bruk. Det går å lese at det inneholder lesket kalk, altså kalsiumhydroksid:

Tillägsinformasjon som viser at produktet inneholder portlandsement og kalsiumhydroksid.

A
Nå ser det ut som du siterer Byggmax hjemmeside (Jeg googlet teksten din fordi den føltes som ChatGPT):
[lenke]
Ja det var det nærmeste som fantes liggende i sofaen..
Men mursement (kalkstentsmjöl blandet med portlandsement) med ballast (sand) gir ikke et kalksementbruk, et KC-bruk. Det finnes ingen lesket kalk i produktet. Jeg tror Byggmax hjemmesideansvarlige har rotet det litt sammen. Det er et sementbasert pussbruk de selger, ikke noe KC-bruk.
Hvor får du dette fra?

Er utdannet i mur og puss og sitter i dette nå og går gjennom utdanningsmateriale og ingen steder nevnes dette?

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Ja det var det nærmeste som fantes liggende i sofaen..

Hvor får du dette fra?

Er utdannet i mur og puss og sitter i dette nå og går gjennom opplæringsmateriale og ingen steder nevnes dette?
Jeg har gått gjennom de gamle blandingsforholdene for ulike mørtel i litteraturen og historien når Gullex mursement ble introdusert i Sverige på 50-tallet for jeg ble så lei av at ingen kunne gi et svar på hva som skilte alle de forskjellige poseproduktene.

Gullex mursement var den første mørtelen på det svenske markedet og var en blanding av portlandsement og kalksteinsmel. Den typen produkter som i dag selges som "mursement" og som man blander med ulike mengder ballast (sand) for å få for eksempel A-mørtel, B-mørtel og C-mørtel. Det er altså ikke en klassisk kalksementmørtel siden det ikke finnes lesket kalk (kalsiumhydroksid) som kan herde i produktet. Dvs. den eneste komponenten som herder er portlandsementen. Det er den typen av mørtel som selges som "lavalkaliske", de er mindre etsende enn KC-mørtelene fordi de ikke inneholder lesket kalk.

• Liker
jawen
  • Laddar…
A
Jeg har gått gjennom de gamle blandingsforholdene for ulike mørteltyper i litteraturen og historien da Gullex murcement ble introdusert i Sverige på 50-tallet fordi jeg ble så lei av at ingen kunne gi et svar på hva som skilte alle de ulike sekkproduktene fra hverandre.

Gullex murcement var den første mørtelen på det svenske markedet og var en blanding av portlandsement og kalksteinsmel. Den typen produkter som i dag selges som "murmørtel" og som man blander med forskjellige mengder ballast (sand) for å få f.eks. A-mørtel, B-mørtel og C-mørtel. Det er altså ikke en klassisk kalksementmørtel ettersom det ikke finnes lesket kalk (kalsiumhydroksid) som kan herde i produktet. D.v.s. den eneste komponenten som herder er portlandsementen.
Jeg tror at man skal være forsiktig med dette med KC da det ikke stemmer det du skrev før altså kalsiumhydroksid ser ut til å finnes i de vanlige B og C mørtlene også.

A
her kommer noen bilder fra boken Rätt murat och Putsat:
Og der tar man ikke opp engang KC bruk som en type..

• Boken "Rätt murat och Putsat" ligger på en trebord.
  • Side fra boken "Rätt murat och Putsat" som beskriver ulike typer mur- og pussbruk, inkludert bruksområder og materiale.
  • Åpen bok med tekst om muring og pussing som forklarer bruksområder og materialer, inkludert tabeller og avsnitt på svensk.
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Her har du en vanlig C-bruk som inneholder kalsiumhydroksid:

Altså ingen forskjell et vanlig C-bruk er et KC-bruk..

[lenke] - Murbruk C_sdb_sv.pdf
Der synes du å ha et KC-bruk som ikke markedsføres som et sånt. Utydelig av Finja, men de vil vel ikke at kundene skal tenke, de skal pusse. De redegjør dog tydelig for at det inneholder kalk som bindemiddel, altså lesket kalk:

Tabell som viser tekniske data; bindemiddel er oppgitt som kalk og cement.

• Liker
jawen og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
her kommer litt bilder ut boken Rätt murat och Putsat:
Og der tar man ikke opp engang KC bruk som en sort..
Ja boken som du har gitt faksimile på angir det samme som jeg gjør.

A
Der ser du ut til å ha en KC-blanding som ikke markedsføres som en slik. Utydelig av Finja, men de vil vel ikke at kundene skal tenke, de skal pusse. De oppgir imidlertid tydelig at det inneholder kalk som bindemiddel, altså lesket kalk:

[bilde]
Igjen, hvis vi slutter å bruke ordet KC-blanding som er et veldig forvirrende ord og brukes forskjellig av ulike produsenter, og i utdanningsteorien som jeg gikk for ca 10 år siden ble det ikke brukt i det hele tatt, og i bøker som brukes i mur- og pusslære eksisterer ikke begrepet lenger.

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Jeg tror man skal være forsiktig med dette med KC da det ikke stemmer det du skrev tidligere altså kalsiumhydroksid ser ut til å finnes i de vanlige B og C brukkene med..
Ikke i alle men beviselig i det produktet fra Finja som du har angitt. Den beskrives også som et KC-bruk i den tekniske beskrivelsen. Dvs. man må ikke være så uvitende at man gjetter hva posen inneholder uten man må lese den tekniske beskrivelsen for respektive produkt om man vil vite hva man kjøper. Vil man kjøpe et KC-bruk så er jo Finjas produkt et mulig valg.

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Igjen, hvis vi slutter å bruke ordet KC bruk som er et veldig forvirrende ord og brukes forskjellig av forskjellige produsenter, og i utdanningsteorien som jeg gikk for ca 10 år siden ble det ikke brukt i det hele tatt, og bøker som brukes i mur og puss læren har ikke det begrepet lenger med...
Kall det hva du vil, men du må jo fortsatt velge hva du vil pusse med.

Enten et bruk basert på mursement (et "mursementbruk" i din bok), altså et bruk som ikke har kalk som bindemiddel, men kun portlandsement i den rollen, men som inneholder kalksteinmel. Eller om du vil mure med kalksementbruk som har kalk som bindemiddel i tillegg til bindemiddelet portlandsement. De har jo begge sine fordeler og ulemper, lavalkalisk mot etsende, etterbrennende eller ikke, lettere/vanskeligere å jobbe med osv.

• Liker
jawen
  • Laddar…
A
Ikke i alle, men beviselig i det produkt fra Finja som du har angitt. Den beskrives også som et KC-mørtel i den tekniske beskrivelsen. Dvs. man kan ikke være så uvitende at man gjetter hva posen inneholder, men man må lese den tekniske beskrivelsen for respektive produkt om man vil vite hva man kjøper. Vil man kjøpe en KC-mørtel så er jo Finjas produkt et mulig valg.
Jeg forsøker å ikke snakke om KC på den måten da det er veldig forvirrende for en nybegynner..
Kall det hva du vil, men du må jo fortsatt velge hva du vil pusse med.

Enten en mørtel basert på muresement (en "mursementmørtel" i din bok), altså en mørtel som ikke har kalk som bindemiddel, men utelukkende portlandsement i den rollen, men som inneholder kalksteinsmel. Eller om du vil mure med kalksementmørtel som har kalk som bindemiddel i tillegg til bindemiddelet portlandsement. De har jo begge sine fordeler og ulemper, lavalkalisk kontra etsende, etterbrennende eller ikke, lettere/vanskeligere å jobbe med osv.
Boken er ikke min bok, men den mest betrodde og brukte boken av bransjens selgere, konsulenter og utførende firmaer.. Men de fleste murere leser den ikke..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.