Holder på å bygge en overetasje, det er en skånelengde med blandede vegger i underetasjen. Alt fra tegl, leiretegl, leca osv.
Mitt problem er ved overgangen fra skråtaket til underveggen.
Har ingen folie i bjelkelaget nedenfra siden det er varm luft på begge sider, men jeg tror det kan bli kaldras fra siden der veggen møter taket. Kald luft risikerer kanskje å gå rett inn i bjelkelaget og kjøle ned luften som kommer fra underetasjen??
Forstår ikke hvordan jeg skal legge plastfolien, den kommer ned fra skråtaket mot bjelkelaget, skal den bare legges mot gulvspunsplatene? Eller må den legges ned mellom bjelkene for å få det helt tett?

ombyggarren :(

Forstår ikke nøyaktig hvordan du mener med
kald luft risikerer kanskje å gå rett inn i mellomgulvet og kjøle ned luften som kommer fra underetasjen?
Kan du legge opp et bilde?

Du vil garantert ikke at det skal kunne trekke inn kaldluft i mellomgulvet. Det må du forhindre.

Har selv en gammel om- og påbygd skånelengde. Overetasjen som tidligere ble brukt til å lagre korn på er nå innredet og plastet i tak og vegger. Men det trekker i kantene mellom gulv, vegger og tak. Sannsynligvis fordi man ikke har brydd seg om å tette og vindsikre ordentlig. Når det blåser, noe det jo gjør ganske ofte her i Skåne, så beveger alt seg og sprekker oppstår/utvides og luften presses inn i alt som kan ligne på sprekker på vindsiden, og suges ut på tilsvarende måte på lesiden. Så blir det selvfølgelig ikke bedre om man har smågnagere i huset.

Hos meg går plasten fra skråtaket ned på innerveggen (den lave langs huset), og slutter ved gulvsponet, som igjen slutter ved den veggen. Dvs. katteloftet (kaldloft) har ikke gulv, og i den gamle delen av huset er det ganske sikkert ingen plast i taket i første etasje, slik at fukt innenfra kan finne vei ut på katteloftet. Av det lille jeg har sett/kan se av katteloftet, virker det ikke å ha ført til noen problemer (enda). Ombyggingen ble gjort for ca. 30 år siden, så sannsynligvis vil det ikke føre til noen problemer heller.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.