5.997 lest ·
2 svar
6k lest
2 svar
Hvordan skal jeg løse mitt LECA-veggs-problem?
For å gjøre en lang historie kort: Jeg renoverer en gammel SKånelänga og har nettopp støpt en ny plate i halve huset. Nå skal jeg mure opp tynne LECA-vegger på innsiden av ytterveggene for å få en jevn overflate å pusse mot og for å få litt isolerende uten å kapsle inn ytterveggens innside med kulde og fuktighet. Nå til mitt dilemma: Huset er bygget i bindingsverk med tegl i alle bindingsverksfag. Innenfor dette er en vegg av tegl oppmurt, med noen centimeters luftspalte mot ytterveggen, men i et hjørne av huset mangler denne inner-yttervegg av tegl. Den inner-yttervegg av LECA jeg kommer til å mure opp har jeg tenkt å gjøre med 70mm LECA-blokk for å ikke stjele for mye gulvflate, og en luftspalte på 30-40mm. Men, i den delen av huset hvor det kun finnes bindingsverksvegg, dvs. ingen teglvegg, blir jo luftspalten 30-40mm PLUSS de 150mm som mangler i form av teglvegg og en så stor luftspalte vil jeg ikke ha uten at løsningen blir da i stedet å velge bredere LECA-blokker til denne delen slik at de kommer i nivå med den delen hvor det finnes en teglvegg og hvor jeg kommer til å ha 70mm brede LECA-blokker.
Selve problemet vises på bildet nedenfor. På den delen hvor jeg kommer til å ha brede LECA-blokker så stikker grunnens grunnsteiner ut 150-180mm (ca 100-150 høyt) ettersom jeg valgte å støpe platen noe lavere enn bindingsverkets fot-tre (for å unngå at all betongen skulle renne ut gjennom dørene...). Det innebærer at jeg ikke kan mure første omgangen med 30mm luftspalte mot ytterveggen. Spørsmålet er hvordan jeg skal løse det. En tanke er å mure første omgangen med 70mm blokk helt inntil den oppstikkende foten av grunnstein, og deretter mure opp foten i høyde med LECA-blokkene (dvs. 190mm) slik at jeg oppå den kan mure omgang nummer 2 som da blir av den bredere typen blokk (250mm eller hva det nå blir, har ikke målt eksakt ennå). Hva tror dere om det? Tror dere at konstruksjonen med å mure/støpe opp grunnsteinsfoten i høyde med 70mm-blokkene og deretter mure de neste omgangene med blokker som er bredere og som da støttes til halvparten av 70mm-blokken og til halvparten av den oppmurte foten vil bli sterk nok for trykket av LECA-veggen?

Selve problemet vises på bildet nedenfor. På den delen hvor jeg kommer til å ha brede LECA-blokker så stikker grunnens grunnsteiner ut 150-180mm (ca 100-150 høyt) ettersom jeg valgte å støpe platen noe lavere enn bindingsverkets fot-tre (for å unngå at all betongen skulle renne ut gjennom dørene...). Det innebærer at jeg ikke kan mure første omgangen med 30mm luftspalte mot ytterveggen. Spørsmålet er hvordan jeg skal løse det. En tanke er å mure første omgangen med 70mm blokk helt inntil den oppstikkende foten av grunnstein, og deretter mure opp foten i høyde med LECA-blokkene (dvs. 190mm) slik at jeg oppå den kan mure omgang nummer 2 som da blir av den bredere typen blokk (250mm eller hva det nå blir, har ikke målt eksakt ennå). Hva tror dere om det? Tror dere at konstruksjonen med å mure/støpe opp grunnsteinsfoten i høyde med 70mm-blokkene og deretter mure de neste omgangene med blokker som er bredere og som da støttes til halvparten av 70mm-blokken og til halvparten av den oppmurte foten vil bli sterk nok for trykket av LECA-veggen?

Har dessverre ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg sitter litt i samme situasjon som deg. Har et gammelt bindingsverkshus hvor jeg skal rive ut isoleringen og erstatte med noe som puster.
Hvordan kom dere frem til å bruke akkurat Leca-blokk? Jeg har også vurdert den løsningen men har ikke bestemt noe ennå. Hadde du noen andre materialer i tankene og hva gjorde i så fall at du bestemte deg for Leca?
Hvordan kom dere frem til å bruke akkurat Leca-blokk? Jeg har også vurdert den løsningen men har ikke bestemt noe ennå. Hadde du noen andre materialer i tankene og hva gjorde i så fall at du bestemte deg for Leca?
Klikk her for å svare