Jeg skal sette opp innervegger med stålstendere og gips i kjelleren for å lage et baderom. Jeg skal bygge to vegger, ingen problem, flislegge direkte på betong på en vegg(ikke yttervegg), ingen problem. Men den fjerde må jeg på en eller annen måte få til. Den har en døråpning som jeg tenkte å sette igjen med gips. Den øvrige veggen består av puss, og siden jeg skal dusje mot denne veggen, ville jeg sette gips og våtskikte på gipsplaten. Problemet er at jeg ikke kan bygge ut veggen mer enn noen centimeter. Hvordan i all verden skal jeg få til det med stenderne. Dørkarmen rundt åpningen sitter fortsatt. Kanskje kan jeg stendre i den, men jeg trenger flere stendere, og dem kan jeg jo ikke bare trylle inn i veggen...
Døråpningen stenger du ved å legge inn stag i karmen. Sett en plywoodplate ytterst slik at den blir flush med den pussede veggen.
Om det så er meningen at dusjen skal være mot den veggen så vil jeg foreslå at du kler den med en minerittplate. Den kan skrus og limes mot den pussede veggen. Som lim kan du anvende gipsbruk. Forsenk skruene. Fordelen med en minerittplate er at den er helt upåvirket av vann, sterkere enn gipsplate.
Anbefaler alltid mineritt i dusjhjørner. Resten av badet kan det være gips, men akkurat der det skyller vann langs veggene er det mye tryggere med mineritt.
Om det så er meningen at dusjen skal være mot den veggen så vil jeg foreslå at du kler den med en minerittplate. Den kan skrus og limes mot den pussede veggen. Som lim kan du anvende gipsbruk. Forsenk skruene. Fordelen med en minerittplate er at den er helt upåvirket av vann, sterkere enn gipsplate.
Anbefaler alltid mineritt i dusjhjørner. Resten av badet kan det være gips, men akkurat der det skyller vann langs veggene er det mye tryggere med mineritt.
Det der hørtes bra ut! Kan man bare lime og skru mot malt puss? Hvorfor kryssfinerplaten. Går det ikke an å feste minerittplaten med skruer i oppreglingen eller er det for å lime mot den?anaitis skrev:Døråpningen stenger du ved å sette opp regler inne i karmen. Sett en kryssfinerplate ytterst så den blir flush med den pussete veggen.
Hvis det så er meningen at dusjen skal være mot den veggen, ville jeg anbefale at du kler den med en minerittplate. Den kan skrus og limes mot den pussete veggen. Som lim kan du bruke gipsbruk. Forfelleskruvene. Fordelen med en minerittplate er at den er helt ufølsom for vann, sterkere enn gipsplater.
Anbefaler alltid mineritt i dusjhjørner. Resten av badet kan være gips, men akkurat der det skyller vann langs veggene er det mye tryggere med mineritt.
Antar at det deretter bare er å fuktsperre minerittplaten og flislegge?
Er Minerittplater dyre?
Tenkte meg plywood for at det skulle bli litt mer stabilt.
Kan nok gå uten også.
Skruing går bra mot puss (plugg!), liming pleier å gå bra, kanskje du skal ruge opp malingen litt først.
Du fant ulempen - minerit ER dyrere i innkjøp. Men iallfall pleier jeg å sove roligere - fukt kan ikke påvirke platen.
Fuktbarrikader som vanlig. Det kan være bra med noe fugemasse (obs: ikke silikon!) i eventuelle skjøter på minerittplaten.
Kan nok gå uten også.
Skruing går bra mot puss (plugg!), liming pleier å gå bra, kanskje du skal ruge opp malingen litt først.
Du fant ulempen - minerit ER dyrere i innkjøp. Men iallfall pleier jeg å sove roligere - fukt kan ikke påvirke platen.
Fuktbarrikader som vanlig. Det kan være bra med noe fugemasse (obs: ikke silikon!) i eventuelle skjøter på minerittplaten.
Klikk her for å svare