Nå når jeg har revet ut det meste av "rommet" så ser jeg noe som jeg ikke riktig vet hvordan jeg skal gjøre med. På kortveggen lengst bort ser jeg at jeg har ytterpanelet direkte der. Hvordan løser man det? Jeg kan jo ikke ramme direkte på den for da vil jo spikrene skyte ut på utsiden av huset. Skal jeg legge vindsperre, eller skal jeg lage lekter og luftspalte direkte mot fasaden, eller hvordan skal jeg gjøre? Jeg er bare forvirret om hvordan jeg skal løse det. Oppdaget også at det har vært en åpning for et vindu tidligere som de har satt fasade over. Skal jeg legge isolasjon i det "hullet" eller skal jeg bare la det være? Jeg har bestemt meg for å lekte veggene og så følge taket opp til mønet med 20mm lekter. På veggene setter jeg vindsperre direkte på lektene, så rammer jeg opp og isolerer for deretter å sette på gipsplater eller et annet alternativ.

Men hvordan gjør jeg der jeg har sånne store hull i tømmerkonstruksjonen? Fyller jeg dem eller lar jeg dem være?

Så angående å lekte i taket. De har jo hatt tretak som tak lenge før de la på platetak på bygget. Tretaket holdes oppe av grove langsgående planker på ca 20mm, i loddrett retning, trenger jeg LIKEVEL å lekte taket eller holder det med rommet mellom plankene som er ca 20mm dyp og ca 40mm bredt, som luftspalte vannrett? Eller må en luftspalte gå loddrett mot mønet?

Her kommer noen bilder
Nyabilder1512367.jpg
Nyabilder1512368.jpg
Nyabilder1512369.jpg

Ditt problem tror jeg krever at noen kyndige kommer og ser på stedet. Du har et flott laftehus, og jeg råder deg til å snakke med noen sickare i området som har kunnskap om disse husene. Dette er nok enklest på sikt.

sway307 skrev:
Hvordan fester jeg isolasjonen i taket da? Den svever jo ikke direkte, skal jeg legge hundonit, deretter legge tynne lyse lister for å holde den på plass mellom saxarna?
Hvis du er nøye, trengs ingen lister i det hele tatt.
Men Huntoniten må (som jeg glemte) festes i 70x28 lekter som man fester til slutt. Om man skal bruke plast eller ikke som diffusjonssperre må man tenke over, jeg ville ha unnlatt plast helt da det handler om renovering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.