Heisann for 1,5 år siden flyttet jeg og fruen til et gammelt hus som er bygget i 1901
Huset har kaldloft, og et rom på 2. etasje som hører til kaldloftet, dette rommet gir en enorm kulde og vi har bestemt oss for å legge tak på det rommet og isolere mot ytterveggen.

Jeg har jo gjort enklere snekkering tidligere men dette er jo en helt annen liga.
Jeg vil derfor ha tips om hvordan jeg skal gjøre det. Tenkte kjøpe regelvirke i morgen samt eventuelt isolasjon.

Hvordan synes dere at man skal gjøre. Bygger jeg opp og isolerer veggen før jeg legger tak på det hele? Hvordan regler man opp for et tak og hvordan fester man takbjelkene mot ytterveggen samt den eksisterende innerveggen?

Her kommer bilder. Hjelp meg!! :P

Bild002.jpg
Bild007.jpg

Bild004-1.jpg
Bild005.jpg

Ingen tips overhodet. Har ingen noen råd å gi? Legger jeg taket først? og deretter gjør veggisolering og vegg? Eller motsatt?
Når jeg skal gjøre taket så mistenker jeg at jeg må skru/spikre fast en solid regel langs ytterveggen som jeg deretter legger de bærende bjelkene på? eller skal jeg sette bjelker med CC60 som hver eneste bjelke i seg er bærende? med f.eks. et metallfeste? hvordan gjør jeg det?.

Har ikke så mye råd å gi dessverre men vær så snill... Prøv å bygge så bjelkene (stokkene) blir synlige. Guuuudars hva fine :)

Edit: Kanskje med litt farge og så da selvfølgelig

Jo da, det er allerede bestemt at taket skal ha så balkene synes, de er dødskule, men jeg vet ikke om jeg vil ha både tverrgående og langsgående bjelker synlige, for da blir det en luftspalte mellom taket og den nedre bjelken som kommer til å samle støv.

Synes nok at du skal ha korset (om man ser på det siste bildet). at det kommer til å samle seg litt støv på oversiden av bjelkene er et hyggelig problem tror jeg. Jeg ville ha lagt opp lekter og satt skråtak oppover i stedet. Nå ser man jo ikke hele taket riktignok så det kanskje ikke er et alternativ men å dømme ut fra bildene så kunne det blitt ganske kult.

Sørg for at du har luftespalte mot eksisterende tak, i tillegg bør du ordne med ventilasjon der slik at fuktigheten ventileres bort. Ikke overdriv isoleringen og dampsperre skal (selvfølgelig) ikke brukes.

Jeg hadde antagelig begynt med å ordne luftespalte med lekter og masonite, deretter salet på takstolene, isolert (lett gjort med stiftepistol og ståltråd) og spikret inn himlingen.
Reist veggene og så startet med gipsing, himlingen og deretter veggene.

Regelvirke antakelig 45x95 og isolasjon 95.
Ingen PU-skum og hvis veggene trekker, bruk vindsperre.

Kent

snickarboden skrev:
Sørg for at du har luftespalte mot eksisterende tak, i tillegg bør du ordne ventilasjon der slik at fukt ventileres bort. Overdriv ikke isolasjonen og dampsperre skal (selvsagt) ikke brukes.

Jeg hadde antakeligvis begynt med å fikse luftespalte med lekter og masonite, deretter salet på takstolene, isolert (lett gjort med stiftepistol og ståltråd) og lektet taket. Reglet opp for veggene og deretter begynt med gipsing, taket først og så vegger.

Regelvirke antakelig 45x95 og isolasjon 95. Ingen PU-skum og hvis veggene trekker, bruk vindtetningspapp.

/Kent
Hvordan skal man lage en luftespalte da? Jeg hadde tenkt å gjøre slik. Sette opp noen ordentlige bjelker i taket. Som for øvrig skal være over tverrbjelken. Deretter hadde jeg tenkt å legge plater innvendig, isolere ovenpå for så å lekte opp vegger og isolere veggene. Hvor skal jeg ha luftespalten og hvordan lager jeg en slik?

Dere har kanskje misforstått spørsmålet mitt. "Rommet" som jeg skal legge tak på ligger IKKE i nivå med Loftet, loftet er kaldloft som skal isoleres etter hvert, men ikke enda. Det jeg vil gjøre er å lage et frostfritt rom av det området som ligger på 2-plans nivået, dette skal IKKE inkludere loftet. Jeg vil altså skille de to fra hverandre, skal jeg likevel ha en luftspalte da? Jeg skal vel ikke trenge en luftspalte i veggen når ikke veggen kommer opp til takfoten?

Kan noen vennligst forklare for meg, eller er jeg helt ute å sykler? Nå når jeg leser litt om isolering, anbefaler man å ikke engang isolere når det er tømmer? Skal jeg droppe isolasjon på veggen og rett og slett bare legge opp og sette på gipsplater uten å isolere, og deretter isolere "taket" på rommet i stedet?

Hvordan skal jeg gjøre, jeg blir bare mer forvirret jo mer jeg leser :P

Sist redigert:
Aha ok, trodde fra tidligere innlegg at du vil ha åpent opp til nocken.
Men da er det jo bare opp med lekter/glisse og isolere passende. Gavlventilasjon må imidlertid fikses til i den kommende kaldloften.
Jo, det kan være dumt å isolere laftevegger men noen ganger har man ikke noe valg, noen legger luftspalte der og noen holder isolasjonen til et minimum. Idealet er om du kan droppe isolasjonen der.

/Kent

snickarboden skrev:
Gavelventilasjon må derimot fikses til på den fremtidige kaldloftet. /Kent
Gavelventilasjonen er ingenting jeg må ta hensyn til nå når jeg skal bygge dette rommet eller? jeg legger vel bare taket samt vegger som jeg har tenkt ha det regler, isolerer og legger plater, eller er jeg helt ute og sykler?
Blir det helt feil om man isolerer mot tømmerveggen, det føles jo som at jeg har et ganske stort varmetap der. skal jeg legge en tynn isolasjon der bare kanskje? f.eks. 45.

Jeg har bestemt meg for å legge isolasjon mot tømmerveggen også men, bør jeg da ha et luftrom som går opp til kaldloftet som jeg senere kan bygge videre når det er aktuelt med isolasjon av loftet`? Eller kan man droppe luftrommet helt i ytterveggen?

Ventilasjonen av den nye loftet er definitivt mer enn viktig, tidligere har hele kalde rom hatt mer naturlig trekk enn det vil få når du har bygget rommet. Fuktig luft må kunne ventileres ut, og nå blir det et mindre kaldt rom som fuktig luft vil kondensere i, men det mottas med minst samme mengde varm fuktig luft som tidligere...

Det går ikke an å få samme varmebehov i et gammelt hus som i et nytt. Eldre hus bygger mye på naturlig trekk og at man da fyrer for kråkene. Stopper man dette, får man det riktignok varmere, men til bekostning av husets levetid.

Noen legger luftspalte mot laftevegger, noen legger isolasjon direkte med vindsperre mot lafteveggen hvis det trekker litt vel mye fra den. Et greit kompromiss kan være å legge lekter på lafteveggen, spikre vindsperre og så lekte ut og isolere for eksempel med 45 mm. Lafting i seg selv isolerer ganske bra, så ofte er det trekken som lager problemer. Den største varmetapet har du uansett gjennom taket, så hvis du isolerer med for eksempel 195 mm der og hindrer trekk, tror jeg du har vunnet mye.

/Kent

Når jeg lekter veggen skal jeg legge dem horisontalt eller vertikalt? Vertikalt, ikke sant? Slik at det blir en luftspalte som går opp i taket, hvis jeg lekter vertikalt så må vel stenderne være horisontale?

Eller hvordan gjør jeg det?

Om du kan så hadde jeg kjørt med et mønetak, dvs tak som følger sperrene opp til mønet. For din del innebærer det å legge lekter (20mm) fra mønet til takfot for luftespalte, deretter masonitt (3mm) for at isolasjonen ikke skal tette igjen luftespalten. Deretter 120 mm isolasjon (eller mindre) slik at sperrene synes utad. Panelen mellom hadde jeg tatt hvitmalt huntonitt eller lignende som figursages (med rissmål) slik at de passer inn mellom sperrene. Dette gjør at de gamle bjelkene synes og det blir likevel ganske godt isolert. Ulempen er tykkelsen på isolasjonen, men den er ikke avgjørende i mindre rom. Viktigst er å beholde bjelkene synlige. Dette vet snekkeren hvordan man gjør.

Om du ikke vil ha åpent til mønet, men ønsker et mellometasjeskille for å bygge et rom, er et alternativ å legge bjelkelaget med 45x45 samt rette opp vegger med 45x45. Deretter isolerer du og kler til slutt innvendig med vindsperreduk før plating. Du kan deretter legge tykkere isolasjon på oversiden midlertidig til du vet hva dette rommet skal brukes til.

pbengtsson skrev:
Om du kan så hadde jeg kjørt med et hanebjelketak, dvs tak som følger hanebjelkene opp til mønet. For din del innebærer det å legge lekter (20mm) fra møne til takfot for luftespalte, deretter masonite (3mm) for at isolasjonen ikke skal tette igjen luftespalten. Deretter 120 mm isolasjon (eller mindre) så hanebjelkene synes ut. Panelet mellom hadde jeg tatt hvitmalt huntonit eller lignende som figurskjæres (med strykmål) så de passer mellom hanebjelkene. Dette gjør at de gamle bjelkene vises og det blir likevel brukbart isolert. Ulempen er tykkelsen på isolasjonen, men den er ikke avgjørende i mindre rom. Viktigst er å beholde bjelkene synlige. Dette vet snekkere hvordan man gjør.
Hvordan fester jeg isolasjonen i taket da? den svever jo ikke direkte, skal jeg legge huntonit, deretter legge tynne lyse lister for å holde den på plass mellom hanebjelkene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.