Hei!
Jeg har altfor lenge gjettet på hvordan jeg skal bore på best mulig måte i en vegg som først er puss og deretter tegl. Håper nå å få noen gode tips for å lette fremtidig boring!

Vi har altså teglvegger som er dekket med puss (typ 2 cm). Hver gang jeg borer, blir det et stort hull i pussen, og deretter klarer jeg alltid å gli med boret inn i fugen mellom teglene. Det er altså svært sjelden at jeg klarer å få til et bra borhull. Hvordan kan jeg gjøre i stedet?

Jeg lurer også på om jeg skal bore noe dypere enn pluggen (siden skruen skal lenger inn enn pluggen)? Og så lurer jeg på om det gjør noe at skruen ikke fester i pussen, men at man kan nøye seg med å sette inn en plugg i tegl?

Jeg lurer også på om det er stor forskjell på ulike bor man kan kjøpe. Har en rekke universbor i forskjellige størrelser, men vurderer om det er verdt å bruke litt mer penger på bor med god kvalitet.

Takk for alle mulige tips!

Alltid borr med bra kvalitet for formålet er min mening,

Antar at du har en slagbormaskin? Begynn med det minste boret du har og ta deretter ønsket sluttstørrelse.

P
og at man har en skikkelig god slagbormaskin som sammen med en god bor er det nesten så en god maskin er viktigere enn boret..

Har en gammel hilti jeg kjøpte brukt for 10++ år siden som får de fleste konkurrenter til å skamme seg.. Broren min kjøpte en eller annen hitachi /hikoki men kommer likevel og låner min når han skal bore i sin pussede kåk som er pusset i store deler både innvendig og utvendig.. Og han er ikke den eneste blant naboer og venner..
Det er stor forskjell på forskjellige slagbormaskiner og mange er søppel..

Hiltin går bedre med utslitt bor enn mange andre med ny bor.. så stor klasseforskjell er det.

K
Jonawullt Jonawullt skrev:
Hei!
Jeg har altfor lenge gjettet på hvordan jeg skal bore på best mulig måte i vegg som først er puss og deretter murstein. Håper nå å få en del gode tips for å gjøre fremtidig boring enklere!

Vi har altså murvegger som er dekket med puss (omtrent 2 cm). Hver gang jeg borer blir det et stort hull i pussen og deretter klarer jeg alltid å gli med boret inn i fugen mellom mursteinene. Det er altså svært sjelden at jeg lykkes med å få til et godt borrehull. Hvordan kan jeg gjøre det annerledes?

Jeg lurer også på om jeg skal bore noe dypere enn pluggen (siden skruen skal lenger inn enn pluggen)? Og så lurer jeg på om det gjør noe at skruen ikke fester i pussen uten at man kan nøye seg med å sette inn en plugg i mursteinen?

Jeg lurer også på om det er stor forskjell på ulike bor du kan kjøpe. Har en del universale bor i forskjellige størrelser, men vurderer om det er verdt å bruke litt mer penger på bor med god kvalitet.

Takknemlig for alle mulige tips!
Bruker du borhammer eller slagbor? En borhammer slår mye kraftigere enn en slagbor, noe som nesten alltid er bra. Det kan imidlertid føre til at murstein sprekker og at puss som sitter dårlig/er veldig porøs løsner.

Jeg bodde tidligere i et hus fra 50-tallet som hadde en del pussede murvegger. Jeg brukte alltid et borstål som var 0,5-1mm mindre enn pluggen og boret alltid UTEN slag ned til mursteinen og deretter med slag.

Dybden på hullet skal i prinsippet alltid være noe dypere enn pluggen, siden skruen går dypere enn pluggen. Hvis du kjøper rimelig bra plugg vil borredybden være angitt på pakken.

Risikoen for at du havner mellom steinene vet jeg dessverre ikke hvordan du kan eliminere...

• Liker
frause
  • Laddar…
S
P polaris78 skrev:
og at man har en skikkelig god slagboremaskin som sammen med en god bore så er det nesten så en god maskin er viktigere enn boret..

Har en gammel hilti jeg kjøpte brukt for 10++ år siden som får de fleste konkurrenter til å skamme seg.. Broren min kjøpte noen hitachi /hikoki men kommer likevel og låner min når han skal bore i sitt pussede hus som er pusset i store deler både innvendig og utvendig.. Og han er ikke den eneste blant naboer og venner..
Det er stor forskjell på forskjellige slagboremaskiner og mange er søppel..

Hiltin går bedre med slitt bore enn mange andre med ny bore.. så stor klasseforskjell er det
Yes. Hilti lager forferdelig gode maskiner. Bare å gratulere til en fin maskin. Selv sitter man på en hikoki. Funker for å sette opp en tv nå og da men ikke mye mer enn det.

AXS
Har teglestein og slaggstein i mine vegger og her kommer mine måter å få opp noe på veggen:
1. Spiker, tynn og hard. Bra for bilder.
2. Gipsskrue rett inn i veggen. Holder utrolig bra med tanke på arbeidsinnsatsen.
3. Bor ca 4mm uten slagboring og så i med teglskru. Fungerer ikke i fugemasse...
4. Bor først uten slagboring og deretter med om det trengs for plugg som vanlig. Ofte bruker jeg 8-10mm for da spiller det ikke så stor rolle om det er fugemasse eller ei. Bra plugg er viktig!

N
Hva er størrelsen på boret da?
Med slike vegger bruker man 5 mm steinbor og rødplugg.
Fungerer til de fleste skruer, men bor dypt nok til at pluggen får plass.
Men jeg vet ikke hva du skal henge opp, men rødplugg fungerer til mye.

Hei alle! Takk for tipsene! Det tok litt tid før jeg fikk anledning til å prøve, men gjorde et forsøk i helgen. Kjørte først med litt bor uten slag til jeg kom til teglsteinen. Deretter boret jeg med slag og litt dypere enn pluggen. Gikk strålende! Får se om jeg bare hadde flaks eller om det holder seg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.