Hei forumet!

Har en bærende lettbetongvegg som går gjennom huset (hjertvegg) og i denne skulle jeg delvis påvirke for å skjule litt ventilasjonskanaler. Er det mulig og hvordan sikrer jeg denne så ikke hele huset faller i biter?

Veggen det er snakk om er bygd av lettbetongblokker og 30 cm tykk. Blokkene er noe smalere enn 30 cm og så er det puss på begge sider. I veggen er allerede en større døråpning tatt ut siden huset ble bygd, og over denne åpningen sitter en lettbetongbjelke med hva jeg gjetter er skikkelig med armering. Takhøyden er 240 cm og hjertveggen holder opp et betongdekke for overetasjen (prefab dekke med H-formet betongbjelke CC 1000mm og kassetter imellom). Veggen i spørsmålet er 7 meter lang og den eksisterende døråpningen rundt 120 cm bred.

Det jeg skulle ønske å gjøre, er å fra 60 cm høyde (over gulvet) lage et uttak som går til 220 cm høyde. Uttaket vil, hvis det er teknisk mulig, være 150-160 mm bred og 200 mm dyp i hele dens lengde på 160 cm. Hvis det spiller noen rolle, har jeg med andre ord ikke planlagt å påvirke hele den siste steinen mot taket og ikke hele dybden på veggen, men på den andre siden antar jeg at den lettbetong som blir igjen der ikke spiller så stor rolle ut fra et styrkeperspektiv. Skulle gjette at det er rundt 1 meter upåvirket vegg mellom mitt prosjekt og døren i dag. Hensikten, som sagt, er å kunne felle inn en loddrett spirorør denne strekningen.

Så spørsmålet er da selvfølgelig: Er det teknisk mulig å gjøre dette og hvilke tiltak må jeg gjøre for å ikke få huset til å bryte sammen. Hva må jeg forsterke? Vedlegger en skisse på omtrent hvordan det ser ut.

// Mats

• Tegning av en lettbetongvegg med en døråpning og planlagte utskjæringer for ventilasjonskanal. Veggens bærende struktur er skisset.
Ikke noen med en idé?

Det jeg hittil har fått frem er at med tanke på at bjelkelaget ovenfor er bygget opp av H-bjelker som hviler med C/C 100cm på den veggen (bjelkene går vinkelrett ut fra veggen) jeg vil påvirke, så burde svekkelsen av konstruksjonen være ganske marginal hvis jeg gjør mine uttak mellom to H-bjelker. Trykket fra etasjen ovenfor bør være det samme, så trykkstyrken blokkene utsettes for burde ikke påvirkes, mulig at bøyningstrykket øker siden jeg påvirker veggen mellom to bjelker.

Jeg ville virkelig satt pris på om noen med utdanning innen dette kunne kommentere, fasthetslæren fra for evig siden dekket dessverre ikke lettbetong :)

// Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.