Hojs! :)

Jeg holder på å spikre på spikrekken (28x70mm) på garasjebyggingen, men har støtt på noen spørsmål...

Garasjen skal ha samme stil som huset, altså med hvit 22x120 som deler av første og andre etasje, og også en 22x120 sittende rett under takskjegget, som skal snekkres 'rett' og hvor det skal monteres lamper.

Men hvordan plasserer jeg smartest spikrekken for å feste panelet så utseendet blir som på huset? Grensen mellom første og andre etasje går akkurat ved den øvre spikrekken på garasjebildet, så det er ikke store avstander som skal paneles direkte.

Kanskje et dumt spørsmål men har satt meg fast i tankene, har sett på andre byggebilder men ikke funnet noe som gjør meg klokere.. :)

• Rødt trehus med hvite detaljer, inkludert vindu og takrenner. Bildet viser siden av huset i skumringen med en trapp i bakgrunnen.
  • Garasje under bygging med spikrekker montert på veggen, åpning til dør og vindu synlig, takbjelker eksponerte, materiell inni.
er det ikke bare "täcklocken" som er kappet? for panelet er vel helt under ser det ut som på bildet, så da er det jo bare å kjøre cc60 på all lekten,
så spikrer du den hvite planken i panelet.

håper jeg forstod riktig, var litt vanskelig å se hva det var for panel :)

Sist redigert:
Det ser ikke ut som om du har de samme takstolene på huset som på garasjen. På huset har du simslåder og da får du automatisk høyden på lockstöten (som jeg kaller den liggende 120).

På garasjen heller jo takstolene nedover og da trenger du å regel opp dem så du kan spikre simslåder der også. Det er det som deretter gir plasseringen av lockstöten.

Dårlig forklart men håper du forstår.

Du ser riktig, dekklisten er kappet og går opp mot den liggende hvite, og fortsetter ovenfor den i andre etasje. ;)

Spørsmålet er jo når/om man trenger å skjøte panelet, på gavlene for eksempel, om det holder med en spikrelekt under den hvite?

Og om jeg bare kjører på med cc60 til jeg treffer takfoten, så lurer jeg på om det holder med si en spikrelekt midt på 40 cm, for å feste dekklisten, altså ovenfor den øverste lekten på bildet til høyre og den som vil sitte like under takfoten?
Hvis jeg husker riktig fra sofaen så blir lengden på dekklisten over den hvite omtrent 22 cm, skal man sette en lekt midt under disse, eller jukser man og spikrer dem i kanten på panelet? :)

bergstrollet skrev:
Det ser ikke ut som om du har samme takstoler på huset som på garasjen. På huset har du gesimsbokser og da får du automatisk høyden på dekklisten (som jeg kaller den liggende 120).

På garasjen heller jo takstolene nedover og da trenger du å regle dem opp slik at du kan spikre gesimsbokser der også. Det er det som deretter gir plasseringen av dekklisten.

Dårlig forklart men håper at du forstår.
Takstolene skal reglas slik at jeg får samme utseende som huset.
Kanskje bra å begynne med dette, og så spikre en spikrelekt opp mot den, så spikre dekklisten utenpå panelet.

En av grunnene til mine betenkeligheter er at jeg leste et sted at panel og dekklist ikke "skal" spikres så eller så nær enden på grunn av risikoen for sprekker..?

Mistenker at jeg sikkert roter til ting mer enn nødvendig her, men.. jeg forstår dere begge klart, håper dere forstår mine betraktninger litt tydeligere etter ovenstående "svada" :)

Takk for rådene så langt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.