34.288 lest ·
19 svar
34k lest
19 svar
Hvordan sette platelimene i gipslag på OSB-plater?
Tenkte bare å meddele at hos oss ble det sikkert et sted der vi fikk en gips plateskjøt akkurat ved dørstenderen (som man IKKE skal gjøre altså uten stålbånd) - og her finnes ingen stålbånd heller...
foreløpig synes ingenting, men skulle det dukke opp sprekker akkurat der så skal jeg komme tilbake i tråden. Det har jo ikke engang gått et år ennå, vet ikke hvor lang tid sånt tar på seg å vise seg.
Men nå når vi vet litt mer skal vi nok gå over slike åpninger med gips i fremtiden. Man lærer seg...
Takk snille for svarene!
foreløpig synes ingenting, men skulle det dukke opp sprekker akkurat der så skal jeg komme tilbake i tråden. Det har jo ikke engang gått et år ennå, vet ikke hvor lang tid sånt tar på seg å vise seg.
Men nå når vi vet litt mer skal vi nok gå over slike åpninger med gips i fremtiden. Man lærer seg...
Takk snille for svarene!
Kan det være sånn at Gyprocs instruksjoner henviser til gips direkte mot stendere? Ikke slik at man bryter mot instruksjonene om man i stedet bruker OSB bak?
Blitt noen sprekker ennå TS?
Jeg tenkte å unngå gipsskjøt ved vindu om mulig, men det føles som man kompliserer det for seg selv om det i noen tilfeller skulle passe å gjøre det, og man samtidig tilfeldigvis har en OSB som passerer dør-/vinduskant? Underlaget er jo helt fast om OSB er bak, trenger man engang å se det som en tradisjonell kant?
Jeg tenkte å unngå gipsskjøt ved vindu om mulig, men det føles som man kompliserer det for seg selv om det i noen tilfeller skulle passe å gjøre det, og man samtidig tilfeldigvis har en OSB som passerer dør-/vinduskant? Underlaget er jo helt fast om OSB er bak, trenger man engang å se det som en tradisjonell kant?
Tanken slo meg nå at når man setter stående gips på stående råspont, så er det lett å få "skjøten" mellom platene akkurat der "skjøten" mellom plankene er. 
Er det meningen at man skal ha liggende gips da (si helst nei)?
Er det meningen at man skal ha liggende gips da (si helst nei)?
Leste litt og verken Gyrpoc eller Norgips synes man skal ha trebaserte plater bak deres gipsplater så føles litt meningsløst forsøke oppfylle deres instruksjoner.É ÉlPon skrev:Kan det være så at Gyprocs instruksjoner sikter til gips direkte mot stendere? Ikke slik at man bryter mot instruksjonen dersom man i stedet bruker OSB bak?
Jeg tenkte unngå gipsskjøt ved vindu om mulig, men føles som man kompliserer det for seg selv om det i noen tilfeller skulle passe å gjøre det og man samtidig tilfeldigvis har en OSB som passerer dør/vinduskant? Underlaget er jo helt fast om OSB er bak, trenger man engang se det som en tradisjonell kant?
Klikk her for å svare