4.506 lest ·
7 svar
5k lest
7 svar
Hvordan ser jeg hva som er en bærende vegg?
Bor i et nykjøpt betonghus fra 1954 og vurderer å rive 1,5-2 av veggen som går mellom kjøkken og spiserom. (det vil være cirka 80 cm vegg igjen) Vegger i huset består av tykkere betong/blokk (siporex). Er det noen som kan se ut ifra følgende tegninger om denne veggen er bærende eller ei? Nøyere undersøkelse skal selvfølgelig gjøres, men ønsker deres innspill!
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 315 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.315 innlegg
Bærende vegger pleier å være på tvers av takstolene.
Mellombjelkelag kan kun bære en viss avstand, typisk 4-4,5 m, deretter må det støttes av bærende vegger for eksempel.
Limtre kan brukes for å vekselvis avlaste bærende vegger, krever en ingeniør for å beregne riktige dimensjoner/utførelse + byggetillatelse.
Mellombjelkelag kan kun bære en viss avstand, typisk 4-4,5 m, deretter må det støttes av bærende vegger for eksempel.
Limtre kan brukes for å vekselvis avlaste bærende vegger, krever en ingeniør for å beregne riktige dimensjoner/utførelse + byggetillatelse.
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggen er bærende. Det kan man lese ut av seksjonstegningen. Den trenger å erstattes av en limtredrager (for eksempel). Du har et lettbetonghus, ikke et betonghus. Det er stor forskjell.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.214 innlegg
Hvordan er det med den veggen i garasjen som ser ut til å være fjernet?J justusandersson skrev:
Den er også tegnet ut på seksjonsplanen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ganske sikker på at det er et betongdekke over kjelleren der armeringen over garasjen ligger på tvers av lengderetningen. Den fjernede kjellerveggen var derfor sikkert ikke bærende. Jeg stoler aldri helt på at seksjoner er konsekvent tegnet.
Planen er å sette inn en I bjelke da vi har en tilgjengelig. Har du mulighet til å opplyse meg, hvordan leser jeg det ut fra seksjonstegningen?J justusandersson skrev:
Eller er det nettopp fordi den er med på seksjonstegningen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man må ta utgangspunkt i hustypen, i dette tilfellet et regelhus i 11/2 plan. Da vet man at mellometasjen trenger et opplegg på ca. halve strekningen. I et regelhus ligger bjelkelagets bjelker parallelt med takstolene. Byggeåret sier ofte mye om hustypen.
J justusandersson skrev:Man må utgå fra hustypen, i dette tilfellet et regelhus i 11/2 plan. Da vet man at mellomdekke trenger et opplegg på ca halvveis. I et regelhus ligger bjelkelagets bjelker parallelt med takstolene. Byggeåret sier ofte mye om hustypen.[/QUOvvvvvvTE]
Okei. Forstår jeg deg rett om vi da sier at husets lengde er la oss si 12 meter at mellomdekke trenger minst 6 meter bærende vegg?
Klikk her for å svare