hallo, skal snart til å bygge ut kjøkkenet ved å rive en innervegg.
jeg bor i et gammelt trehus fra -29
i den veggen som skal rives står murpipa, så den vil stå igjen midt i kjøkkenet som
en øy omtrent, med komfyr og vedkomfyr stående mot den

Men hvordan vet man om det er en bærende konstruksjon, gjelder mønesystemet alltid?
På loftet ser man at bjelkene (framfor alt en) mer eller mindre er innbakt i pipa med sement, men disse bjelkene har jeg selvfølgelig ikke tenkt å gjøre inngrep på, men hvordan vet jeg om veggen er bærende?
Jeg har krypkjeller så om grunnsteinene ligger under veggen, kan det da tyde på at det bærer, eller hvordan vet jeg?

OBS!!
Enebolig i ett plan

banana skrev:
 jeg har krypkjeller så om grunnsteinene ligger under veggen, kan det da tyde på at det bærer, eller hvordan vet jeg?
Ja, da er den med all sannsynlighet bærende. Men jeg anbefaler deg å kontakte en bygningsingeniør før du gjør inngrepet. ;)

Hvilken modell er det på takstolene? Går veggen parallelt med, eller krysser den takstolenes underarmer? Hvor ligger veggen i huset, rett under møne eller nærmere yttervegg?

Zephir

veggen ligger parallelt med takstoler, opprinnelsen ligger den mellom 2 yttervegger, men senere har huset blitt utvidet. Jeg antar at opprinnelsen var ca 5x30 meter, med 2 vegger på 5 meters siden... Hmmmmm. altså et avlangt hus.
fra begynnelsen var det 2 familier med delende vegg i midten og inngang på hver kortside, men den delende veggen har en gang blitt revet og det burde vel i så fall ha vært den som var bærende, litt komplisert å forklare, håper det er lesbart, skal se om jeg kan få inn noe bilde i dag

Ikke noe dårlig hus!

Da kan du ha bowlingbane innendørs. ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.