2.791 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Hvordan rette skjeve gulv, overetasje
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Vi har ikke åpnet opp for å se etter hvordan bordene ser ut, men av innertaket man ser som er i slike formpressede spontede plater, ser jeg kanskje en helning langs med den feile bjelken. Skal måle med vateren i morgen!S Srixon skrev:
@Himmelsfararen og @Srixon, jeg beklager uklarheten. Har lagt opp et fotografi uten å forklare det. Den kappede planken er siden mot naboen. Tok med den for å vise hvordan de var festet. Får ikke noe ordentlig godt fotografi av hvordan det ser ut på siden mot badet, men det ser ut til å være regel (vegg) på plankene. Og jeg antar at de er spikret i bjelkelag rett under veggen da.
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Ingen fare, håper det løser seg på en bra måte!aelamik skrev:
@Himmelsfararen og @Srixon, jeg ber om unnskyldning for uklarheten. Har lagt opp et fotografi uten å forklare det. Den kappede planken er siden mot naboen. Tok med den for å vise hvordan de var festet. Får ikke et skikkelig bra fotografi av hvordan det ser ut på siden mot badet, men det ser ut til å være regel (vegg) på plankene. Og jeg forutsetter at de er spikret i bjelkelag direkte under veggen da.
Igjen takk for at dere svarer! 🙏
Spontene er spikret i hver bjelke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de være spikret også i den bjelken som finnes direkte under baderomsveggen. Om det er så, burde jeg kunne kappe sponten på sovromssiden av baderomsveggen uten å risikere at badet faller sammen.
Min fundering blir da hva det kan komme av at bjelkene har sunket slik. Det er også ganske mange bjelker mellom som også må ha sunket litt for at hellingen skal være noenlunde konstant. Kan det være noe feil med den bærende veggen i første etasje? Finnes det noen måte jeg selv kan undersøke det?
Spontene er spikret i hver bjelke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de være spikret også i den bjelken som finnes direkte under baderomsveggen. Om det er så, burde jeg kunne kappe sponten på sovromssiden av baderomsveggen uten å risikere at badet faller sammen.
Min fundering blir da hva det kan komme av at bjelkene har sunket slik. Det er også ganske mange bjelker mellom som også må ha sunket litt for at hellingen skal være noenlunde konstant. Kan det være noe feil med den bærende veggen i første etasje? Finnes det noen måte jeg selv kan undersøke det?
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Tenk på at ditt nye gulv i soverommet må ha en bjelke å hvile på ved siden av veggen. Kan du "klosse" på en ny bjelke i riktig høyde på den gamle bjelken som finnes under veggen? (Lim og skru) Har du en original plantegning så ser du om noen vegger er blitt fjernet i nederste etasje. Enkelt er å måle høyden på samme strekning nede og se om den synker like mye, se ned i kjelleren også, det kan være en følgefeil... (Ikke sannsynlig). Det kan være en underdimensjonering så det til slutt ikke har klart å holde oppe, jeg antar at huset er gammelt. Tenker du at veggen har sunket 50 mm, eller at bjelken bøyer seg 50 mm i et spenn?aelamik skrev:
Igjen takk for at dere svarer! 🙏
Spontene er spikret i hver bjelke langs hele gulvet. Så rimeligvis bør de være spikret også i den bjelken som ligger direkte under baderomsveggen. Om det er slik, burde jeg kunne kappe sponten på soveromssiden av baderomsveggen uten å risikere at baderommet faller sammen.
Min fundering blir da hva det kan komme av at bjelkene har sunket slik. Det er også ganske mange bjelker mellom som også må ha sunket noe for at hellningen skal være noenlunde konstant. Kan det være noe feil på den bærende veggen i første etasje? Finnes det noen måte jeg selv kan undersøke det?
Absolutt! Det skal jeg sørge for at jeg kan allerede før jeg kapper noen ikkelås. Skal nok kjøpe en slik inspeksjonskamera. Ingen vegger har blitt fjernet i bunnplanet. Rekkehuset er fra 1965. Jeg hadde bekymringer om følgeskader, men etter å ha minnet meg på at fundamentet er i betong med betongdekke i bunnplanet, føltes ikke det rimelig (kanskje feil av meg?). De alternativene som da gjenstår (ifølge min begrensede kompetanse innen området) er at bjelken har bøyd seg, men kanskje mer sannsynlig blitt overbelastet? Resonerer som så at for at de andre bjelkene skal 'følge med' trenger også den bærende veggen i nedre plan å ha blitt påvirket på en eller annen måte. Badet oppe er renovert i 2015 med støpt gulv. Kanskje er det tyngre enn konstruksjonen tåler? 😮Himmelsfararen skrev:
Tenk på at ditt nye gulv i soverommet må ha en bjelke å hvile på inntil veggen. Kan du "klosse" på en ny bjelke i riktig høyde på den gamle bjelken som finnes under veggen? (Lime og skru) Har du en original plantegning så ser du om noen vegg er fjernet på nedre plan. Enkelt er å måle høyden på samme strekning nede og se om det synker likt, sjekk ned i kjelleren også, det kunne vært en følgeskade.. (Ikke sannsynlig). Det kan være en underdimensjonering så det til slutt ikke har klart å holde oppe, jeg antar at huset er gammelt. Tenker du at veggen har sunket 50 mm eller at bjelken bøyer seg 50 mm i et spenn?
Sist redigert:
Trekonstruksjonsbygger
· Kristinehamn
· 141 innlegg
Her kan du sammenligne med hva du har om du kan se tykkelsen på dine lekter. Litt å fylle i, men prøv deg fram. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-inne/aelamik skrev:
Absolutt! Det skal jeg sørge for at jeg kan allerede før jeg kapper noen spont. Skal nok kjøpe et slikt titthullskamera.
Ingen vegger har blitt fjernet i bunnplanet. Rekkehuset er fra 1965.
Jeg hadde bekymringer om følgeskader, men etter å ha påminnet meg om at grunnmuren er i betong med betongbjelkelag i bunnplanet føltes det ikke rimelig (kanskje feil av meg?). De alternativene som da gjenstår (i henhold til min begrensede kompetanse innen området) er at bjelken har bøyd seg, men kanskje mer sannsynlig blitt overbelastet? Resonnerer som så at for at de øvrige bjelkene skal 'følge med' må også den bærende veggen i nedre plan ha blitt påvirket på en eller annen måte. Badet oppe er renovert 2015 med støpt gulv. Kanskje er det tyngre enn konstruksjonen tåler? 😮
Klikk her for å svare