Hei hei 👋 og takk pĂ„ forhĂ„nd!
Vi har pÄbegynt renovering av vÄrt kommende soverom (markert i gult pÄ planlÞsningen) hvor vi planlegger Ä legge parkett. Gulvet heller imidlertid mot baderomsdÞren med opp mot 50 millimeter i rommet. Vi har diskutert frem og tilbake om ulike lÞsninger, de alternativene vi har kommet frem til er:
1. Ingen inngrep, parketten fÄr helle.
2. Bygge opp gulvet der det er som lavest med
a. Board eller masonitt i forskjellige lag.
b. Lage lange kiler, for eksempel skrÄkappe lekter som vi deretter legger board pÄ.
c. Avrette med flytsparkel? Bestandigheten i dette gjÞr at jeg vil avstÄ. Skulle vi ha mulighet til Ä rette opp bjelkelaget senere, vil dette vÊre et problem Ä fÄ bort.
d. Korrigere bjelkelaget? Da vegger og gulv til badet stÄr pÄ og bestÄr av rupanel er jeg bekymret for hva som ville skje om vi skulle forsÞke Ä bytte ut eller overhode kappe disse for Ä komme til bjelkelaget. Da vi ikke vet hvor lenge gulvene har vÊrt skjeve i forhold til nÄr badet ble bygget, er jeg bekymret for at en korrigering av bjelkelaget ville bidra til sprekkdannelse i flisfuger og tettesjikt i badet.

Hvilket eller hvilke alternativer ville dere valgt og hvorfor? Finnes det noe alternativ jeg har gÄtt glipp av?

• Et rom med slitt tapet og gammelt tregulv, klar for renovering. Pakker med parkett stĂ„r lent mot veggen, og en dĂžr fĂžrer ut til et annet rom.
  • Sprekker mellom treplankene pĂ„ et ujevnt tregulv, med slitt tapet pĂ„ veggen ovenfor.
  • Ujevnt gammelt tregulv med skitt, under en del av en gul vegg med avskallet maling.
  • PlanlĂžsning av bolig med flere rom. Et soverom markert i gult ved siden av badet. Trappen er nederst til venstre.
Som jeg ser det finnes det to fornuftige alternativer.

1. La det vĂŠre slik.
2. GjÞr det skikkelig, men finn ut hvorfor huset har satt seg. Er det fÞrste etasje? YtterhjÞrne pÄ huset?

Bryt opp undergulvet og hÞvle ned bjelkene eller bygg pÄ med kiler. Skru deretter pÄ nytt under gulv (plater) eller legg tilbake nÄvÊrende planker.

Tenk pÄ at huset kan sette seg mer hvis dere ikke undersÞker saken. Kanskje er det noe som har rÄtnet eller sÄ har grunnforholdene endret seg.

Tenk ogsÄ pÄ at huset/grunnen endrer seg med Ärstidene.

S SmÄbrukaren skrev:
Som jag ser det finns tvÄ vettiga alternativ.

1. LÄt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda pĂ„ varför huset satt sig. Är det bottenvĂ„ningen? Ytterhörn pĂ„ huset?

Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjÀlkarna eller bygg pÄ med kilar. Skruva sedan pÄ nytt under golv (skivor) eller lÀgg tillbaka nuvarande plank.

TÀnk pÄ att huset kan sÀtta sig mer om inte ni utreder frÄgan. Kanske Àr det nÄgot som ruttnat eller sÄ har markförhÄllanden Àndrats.

TÀnk ocksÄ pÄ att huset/marken Àndrar sig med Ärstide
S SmÄbrukaren skrev:
Som jag ser det finns tvÄ vettiga alternativ.

1. LÄt det luta.
2. Gör det ordentligt, men ta reda pĂ„ varför huset satt sig. Är det bottenvĂ„ningen? Ytterhörn pĂ„ huset?

Bryt upp undergolvet och hyvla ner bjÀlkarna eller bygg pÄ med kilar. Skruva sedan pÄ nytt under golv (skivor) eller lÀgg tillbaka nuvarande plank.

TÀnk pÄ att huset kan sÀtta sig mer om inte ni utreder frÄgan. Kanske Àr det nÄgot som ruttnat eller sÄ har markförhÄllanden Àndrats.

TÀnk ocksÄ pÄ att huset/marken Àndrar sig med Ärstiderna.
Tack för svar!
Dessa rum Àr pÄ övervÄningen.
NedervÄningen lutar inte i samma utstrÀckning eller ens uppenbart Ät samma hÄll. BjÀlklaget för bottenplan Àr, till skillnad frÄn övre plan, i betong.
Vet inte riktigt hur jag ska ta mig till bjÀlklaget för övre plan heller dÄ jag inte vet om jag kan ta bort plankgolvet utan att riskera tÀtskikt i intilliggande badrum.
Alternativet antar jag Ă€r att riva innertak under de bjĂ€lkar dĂ€r lutningen Ă€r som störst, men det skulle jag helst undvika dĂ„ det Ă€r ett större arbete att Ă„terstĂ€lla. Är det en konstruktör man bör kontakta kanske?

Hvordan ser planlÞsningen pÄ underetasjen ut, finnes det vegger under badet i overetasjen?

Du kan jo kappe bordene langs med veggen som heller og et stykke inn. Se om det gÄr an Ä rette opp det og deretter skru dem tilbake. Bruk en sirkelsag sÄ pÄvirkes ikke badet.

S Srixon skrev:
Hvordan ser planlÞsningen pÄ underetasjen ut, er det vegger under badet i overetasjen?
Underetasjen har ingen vegger under badet. NÊrmest er en bÊrende vegg som gÄr langs med trappen og de stÞrre soverommene i Þvre plan.

S SmÄbrukaren skrev:
Du kan jo kappe bordene langs med veggen som luter og et stykke inn. Se om det gÄr an Ä rette opp det og deretter skru dem tilbake. Bruk en sirkelsag sÄ pÄvirkes ikke baderommet.
Ingen vegger luter. Gulvet luter mest inntil baderommet til soverommet og inntil dÞren til baderommet i gangen utenfor. Den bjelken som jeg tror kan vÊre problemet er altsÄ cirka 30 centimeter inn under badrummet.

Jeg forstÄr at det er gulvene som heller haha. Mente at du skal kappe langs med veggen utenfor badet.

Du skal ikke flytte bjelken som gÄr inn i badet. Bare bygge pÄ den/hÞvle den ned. I gangen altsÄ.

• Liker
aelamik
  • Laddar…
Den delen av den som pÄvirker leggingen av det nye gulvet altsÄ.

Hvordan ser innertaket ut i underetasjen, heller det ogsÄ like mye som i overetasjen?

aelamik aelamik skrev:
Hei hei 👋 og takk pĂ„ forhĂ„nd!
Vi har pÄbegynt renovering av vÄrt fremtidige soverom (markert i gult pÄ plantegning) hvor vi planlegger Ä legge parkett. Gulvet heller imidlertid mot baderomsdÞren med opp mot 50 millimeter i rommet. Vi har diskutert frem og tilbake om forskjellige lÞsninger, de alternativene vi har kommet frem til er:
1. Ingen inngrep, parketten fÄr helle.
2. Bygge opp gulvet der det er lavest med
a. Board eller masonitt i forskjellige lag.
b. Lage lange kiler, typisk skrÄkutte bjelker som vi deretter legger board pÄ.
c. Avrette? Bestandigheten i dette fÄr meg til Ä ville avstÄ. Skulle vi ha mulighet til Ä rette opp bjelkelaget senere blir dette et mas Ä fÄ bort.
d. Korrigere bjelkelaget? Da vegger og gulv til badet stÄr pÄ og bestÄr av sponplater er jeg bekymret for hva som ville skje om vi skulle prÞve Ä bytte ut eller overhodet kappe disse for Ä komme til bjelkelaget. Da vi ikke kjenner til hvor lenge gulvene har hellet i forhold til nÄr badet ble bygget er jeg bekymret for at en korrigering av bjelkelaget ville bidra til sprekkdannelse i fugekonstruksjoner og tettesjikt i badet.

Hvilket eller hvilke alternativer hadde dere valgt og hvorfor? Finnes det noe alternativ jeg har oversett?
Tolker jeg deg og bildene rett sÄ gÄr plankene inn under veggen og samtidig en del av gulvet pÄ badet?

Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Tolker jeg deg og bildene rett sÄ gÄr plankene inn under veggen og samtidig en del av gulvet pÄ badet?
Leste igjen og forstÄr nÄ at de gÄr inn under til badet. Da kan du umulig kappe plankene for da vil plankene miste sin regel og henge i luften og da har de ingen stÞtte inne pÄ badet!? 50 mm er for mye avvik, jeg ville lage kiler (regler) pÄ CC 45 eller 60 ovenpÄ de gamle plankene og legge et nytt gulv.

• Liker
aelamik
  • Laddar…
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Leste igjen og forstÄr nÄ at de gÄr inn under til badet. Da kan du umulig kutte plankene for plankene vil miste sin regel og henge i luften og da har de ingen stÞtte inne pÄ badet!? 50 mm er for mye avvik, jeg ville lage kiler (regler) pÄ CC 45 eller 60 oppÄ de gamle plankene og legge et nytt gulv.
Men hvordan gÄr regelen som plankene ligger pÄ, ligger den under veggen til badet?

S Srixon skrev:
Men hvordan gÄr regelen som plankene ligger pÄ, ligger den under veggen til badet?
Jeg vurderer at spikeren sitter i mellomgulvet i soverommet. Hvis man sager av planken mellom veggen og spikeren, vil planken dippe under veggen, jeg kan ta feil!

S Srixon skrev:

• Avskallet tapet over en tregulvlist med synlige sprekker og spikerhoder.
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.