Har en liten bod på tomten som har begynt å vandre. Jeg tror ikke at den holder seg i ro en vinter til, så noe må gjøres. Har vurdert ulike løsninger, men har ikke kommet frem til noe som føles økonomisk og praktisk gjennomførbart og som jeg vet fungerer.
Boden er cirka fem og en halv ganger tre meter stor. Grunnen der den står, skråner, så i den ene enden hviler den på en stein i hvert hjørne, mens i bakkant hviler den på to per hjørne.
Jeg tror ikke at det må være helt perfekt underlag, så jeg har ikke tenkt å grave så dypt, men mest jevne til litt og deretter banke ned litt steinmel eller noe lignende.
Bør jeg flytte hele hytta til siden for å få tilgang til å jobbe?
Luftputer? Hvor høyt kan de løfte? Er det risiko for at den begynner å skli av gårde?
Noen bjelker og et par jekker? Kruxet med det er at det blir vanskelig å komme under på den siden som bare har én stein høy. Men på den andre siden trenger kanskje ikke de steinene å gjøres noe med...
(Ja, den trenger maling, men vi tar det etter at den har blitt rettet opp.)
Legg et grovt rør eller en tynnere bjelke diagonalt over hjørnet.
Pall opp den ene enden og løft med en jekk i den andre enden, bare litt så du får ut steinene.
Grav og jevn ut og legg steinene tilbake, litt syllpapp er bra også.
Slipp ned og ta neste hjørne.
Du kan legge en bærende bjelke under som du stiller på bukker etter du har løftet med jekk. Da kan man grave under uten risiko for å bli angrepet av boden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.