På to steder har jeg en lokal vannskade på lamellparkett, se bilde, nå vil jeg fjerne det verste og legge i nytt. Hvordan gjør jeg dette best? Finnes det en "miniatyr-sirkelsag" eller annet spesialverktøy for å skjære ut den dårlige biten? Har vurdert å skru på en plate av kryssfinér og feste en list som anslag til en passende sirkelsag, slik at jeg kan sage ut pent. Bedre forslag?
Det er litt problematisk at det er såpass stor overflate som er skadet. Litt vanskelig å få det pent da. Man skjærer rundt den delen som er skadet. Man pleier å ta 6 mm dypt. Dette avhenger av hvor tykk parketten er og hvor tykk sliteflaten er. Prinsippet er det samme. Deretter må man bore med 13 mm bor. Så bruker du en håndoverfres med fresejern som du stiller ned til samme dybde som du saget og freser av den flaten som skal byttes ut. Deretter tar du tilsvarende parkett som du så sager ut materiale fra som skal passe inn i hullet som blir. Hvis det finnes marginer så ville jeg i tillegg til å lime med vinterlim også bore noen hull for 8 mm plugg å sette mellom det nye som skal inn og underlaget. Jeg ville gjøre inngrepet per bord. Så i dette tilfellet per 3kvarts stav. Ikke glem å ha vekt på i minst et par døgn etterpå så limet rekker å binde ordentlig.
Det er litt problematisk at det er en såpass stor overflate som er skadet. Litt vanskelig å få det pent da. Man skjærer rundt den delen som er skadet. Man pleier å gå 6 mm dypt. Dette avhenger av hvor tykk parketten er og hvor tykk sliteoverflaten er. Prinsippet er det samme. Så må man bore med 13 mm bor. Deretter bruker du en håndoverfres med fresestål som du setter ned til samme dybde som du sagde og freser av den overflaten som skal byttes ut. Så tar du sammenlignbar parkett som du deretter sager ut materiale fra som skal passe inn i hullet som blir. Hvis det finnes marginaler så ville jeg, i tillegg til å lime med vinterlim, også bore noen hull for 8 mm plugg å sette mellom det nye som skal inn og underlaget. Jeg ville gjort inngrepet per planke. Så i dette tilfellet per 3kvarts stav. Ikke glem å ha vekt på i minst et par døgn etterpå, slik at limet rekker å binde ordentlig.
Takk for beskrivelsen! Parketten er totalt 14 eller 15 mm tykk i tre lag, så ca 5 mm i overflatelaget. Jeg hadde tenkt å bytte hele tykkelsen og bekymringen er hvordan jeg skal få pene snitt der jeg skjærer ut, spesielt på tvers av fibrene i overflatelaget. Med en håndoverfres blir vel hjørnene rundet? Ja, man kan jo runde hjørnene på det som legges inn, skal tenke på det. Fått forslaget stemjern, selv vurdert en Drehmel med tynn sagklinge, men det blir vel vanskelig å sage rett. En liten ryggsåg er også et alternativ, men selv der er styringen ikke helt lett.
Den siste biten der du ikke når med fresen må du ta med stemjern. Det du skjærer ut må du ta med en senkesag alternativt for fri hånd med sirkelsag, ved hjelp av en planke som du skrur fast i den delen du har tenkt å bytte. Om du taper det du skal sage blir det penere snitt. Klingen må være bra dog.
Sag ut en rektangel foran døren og legg fliser der i stedet. Har sett den varianten i en leilighet til leie der det ikke var verdt å bytte hele gulvet. Og så slipper du at det blir skadet der igjen i fremtiden.
Teipe kuttet var et bra tips!
Skal kikke på Fein, hadde ønsket å ha en liten fintannet klinge, men slike verktøy finner jeg ikke. Foreslo for kona å legge en steinplate der, slik vi har foran peisen, men det ble ikke likt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.