Jeg har en mur av naturstein (se bilde) som delvis har falt og som jeg skal prøve å reparere/gjenoppbygge. Muren har en viss støttende funksjon for massene bak. Hvordan gjør jeg det og hva bruker jeg av murmørtel? Jeg vil gjerne bygge opp alt i ett sveip slik at jeg slipper å blande murmørtel i flere omganger.
Skulle si at det er så godt som umulig å unngå flere blandinger om du ikke er utrolig dyktig på å stable murer.
Du må grave bort materialet på baksiden slik at muren blir frittstående, så må du demontere den og bygge den opp igjen. Sørg for at det er godt fundament når du først er i gang.
Du må grave bort materialet på baksiden slik at muren blir frittstående, så må du demontere den og bygge den opp igjen. Sørg for at det er godt fundament når du først er i gang.
P Prodigys skrev:Skulle säga att det är så gott som omöjligt att undvika flera blandningar om du inte är otroligt duktig på att lava murar.
Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på
P Prodigys skrev:Skulle säga att det är så gott som omöjligt att undvika flera blandningar om du inte är otroligt duktig på att lava murar.
Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på
Grejen är att muren inte måste bli perfekt eftersom den står i ett hörn av tomten. Det gör inget om den blir lite ”knagglig”. Men det kanske inte går ändå med en blandning? Är det cementbruk A som gäller?P Prodigys skrev:Skulle säga att det är så gott som omöjligt att undvika flera blandningar om du inte är otroligt duktig på att lava murar.
Du behöver gräva bort materialet på baksidan så att muren blir fristående, sen får du demontera den och bugga upp den på nytt. Se till att det är bra botten när du ändå håller på.
Mørtelen rekker å herde før du har lappet muren om du ikke bare slenger det på plass. Det er veldig små mengder mørtel som trengs, og å få muren jevn og rett uten for store mellomrom er vanskelig.J johanlund77 skrev:
Forstår ikke helt hvorfor akkurat blandingen av mørtelen er en greie du henger deg opp i, det kommer kanskje til å gå med to sekker, så det er ikke sånn at man trenger en betongblander eller engang en visp, det holder fint med en bøtte og en murskje.
Ok, men hvilket bruk bør jeg bruke? Går det an å gjøre dette ved bare et par plussgrader, eller må det være varmere?P Prodigys skrev:Bruket rekker å brenne før du har lappet muren om du ikke bare kaster det på plass. Det er veldig små mengder brukt som trengs, og å få muren noenlunde jevn og rett uten for store mellomrom er vanskelig.
Forstår ikke helt hvorfor nettopp blandingen av bruket er en greie du henger deg opp i, det kommer kanskje til å gå med to sekker så det er ikke slik at man trenger brocka eller engang en visp, duger godt med en bøtte og en murslev.
Weber skriver så her på sin side: Egnet produkt for muring av naturstein er Weber Cementbruk A.
Ja, det går an å mure ved plussgrader, må imidlertid ikke fryse.
Ja, det går an å mure ved plussgrader, må imidlertid ikke fryse.
Det må rekke å brenne, ellers får du ikke den holdfastheten du er ute etter. Så nattefrost er BIG NO-NO. Man pleier å kunne klare lett nattefrost (noen/en grad gjennom en presenning over muren. Men ikke sjans.
Ok. Jeg ser at den nærmeste 10-dagersprognosen er spådd å bli mellom 2-7 grader. Har du noe inntrykk av herdetiden under slike forhold? Og hvis jeg bygger muren i omganger - må den herde lenge mellom hvert nytt lag, eller kan jeg kjøre ett lag per dag?J Jan_G skrev:
Kult at du vil redde den fine muren!
I stedet for å bare reparere hadde jeg prøvd å tenke et steg lenger. Hva forårsaker skaden?
Treet bak er en sannsynlig årsak med sterke røtter som presser ut den. Hadde naboen også et tre?
Så er det vanlig jordtrykk som få regner med. Hvis du vil at muren skal stå lenge burde det graves rent bak, gruses så den får drenering. Helst skulle man få til en armering med plastnett, går å kjøpe i handelen, som man graver ned horisontalt i jorden bak og forankres i muren så den holder seg stille.
Murer man helt nytt burde jorden under også dreneres.
Lykke til, du har fått gode tips før!
I stedet for å bare reparere hadde jeg prøvd å tenke et steg lenger. Hva forårsaker skaden?
Treet bak er en sannsynlig årsak med sterke røtter som presser ut den. Hadde naboen også et tre?
Så er det vanlig jordtrykk som få regner med. Hvis du vil at muren skal stå lenge burde det graves rent bak, gruses så den får drenering. Helst skulle man få til en armering med plastnett, går å kjøpe i handelen, som man graver ned horisontalt i jorden bak og forankres i muren så den holder seg stille.
Murer man helt nytt burde jorden under også dreneres.
Lykke til, du har fått gode tips før!
Klikk her for å svare