Skulle feste en kroklist i en vegg som ser ut til å ha en slags sponplate. Satte inn mollyplugg og det så ut til å ha gått bra, men når jeg skulle skru i skruen, gikk det bare et stykke. Så snurret den bare rundt. Den gikk ikke engang å skru ut.
Til slutt måtte jeg dra ut dritten, og det gikk sånn passe. Det ble et stygt, utbulende hull.
Jeg vet ikke helt hva som gikk galt, de øvrige pluggene fungerte bra. Men på en eller annen måte må gjengene ha blitt skadet, antar jeg.
Den ser skjev og deformert ut, men det kan ha skjedd når jeg rev den ut.
Hvordan fikser man dette enklest og penest?
Vil helst få opp kroklisten med en innfesting omtrent der det stygge hullet er nå.
Pluggen har to ganske små stifter som ikke klarte å holde mot dreiemomentet. Det ser ut som du brukte en drill? Aja baja!
Nå er skiven oppflådd så jeg ville gjette at det blir til å ta frem hullsag og lage en innleggplate og feste bakfra med masse og finne en tapetsnutt for å prøve å få til et mønster som passer litt hjelpeløst om det er på et synlig sted...
Alternativt hadde jeg boret et rent hull og slått i en bit rundstav som jeg deretter skrudde fast kroken i.
Pluggen har to ganske små stift som ikke klarte å holde mot dreiemomentet. Det ser ut som at du brukte en skrutrekker? Aja baja!
Nå er skiven flenget opp så jeg skulle gjette at det blir til å ta frem hullsagen og lage en innleggplate og feste bakfra med masse og lete opp en tapetbit for å prøve å få til en mønsterpassning litt hjelpeløst om det er på et synlig sted...
Alternativt hadde jeg boret et rent hull og slått i en bit rundstav som jeg deretter hadde skrudd kroken fast i.
Nei, jeg monterte med en molletang. Så ble litt overrasket at gjengene så ut til å ha blitt ødelagt på et vis.
Ang. løsning nr. 2 med rundstav. Mener du å bare slå inn en såpass lang bit at den "tar i" neste materiale etter hulrommet bak skiven liksom? Ikke noe lim eller annet uten bare tilpasse hullet og rundstavens omkrets slik at den akkurat går inn og når neste vegg?
Korrekt. Når du entrer skruen så burde rundstaven ha tilstrekkelig med friksjon for å ikke snurre rundt om den er kryssaget med eksempelvis en japansag slik at den kan ekspandere når man drar i skruen. Man kan også lime fast en kortere, 3-4 cm, rundstav i hullet og være fornøyd med det.
Ulempen med bunnet rundstav er at lyd plutselig har fått en ganske effektiv snarvei gjennom veggen om det ikke er inntil en regel... Usikker på om en møbeltass i bunnen ville dempe lyden tilstrekkelig?
Fordelen er at det er en midlertidig løsning som kan sitte permanent. Vil man ikke ha et hull der kan man erstatte rundstaven med en ny uten hull. Eller bare endre hullbildet litt innen rimelige grenser avhengig av hvor stor diameter det er på rundstaven...
Jeg har brukt rundstav i mange betongvegger for å kunne bruke eller reparere/sparkle gamle ødelagte hull etter tidligere eiere og også for å reparere trevegger som din etter tidligere nevnte eiere som tydeligvis mente at annet enn metallekspanderplugg var humbug. I en betongvegg absolutt, men i trevegger!?!
Nei, jeg monterte med en molletang. Så ble litt overrasket at gjengene så ut til å ha blitt ødelagt på et vis.
På bildet ser det tydelig ut som du har klemmet i stykker Mollupluggen. Den skal se ut som en kjegle på baksiden og ikke som et Mikado-spill. Eller er det etter at den har blitt tvunget ut samme vei som den kom inn?
Nei, jeg monterte med en mollytang. Så ble litt overrasket at gjengene så ut til å ha blitt ødelagt på et vis.
Ang. løsning nr. 2 med rundstav. Mener du å bare slå inn en så pass lang bit at den "tar i" neste materiale etter hulrommet bak platen liksom? Ingen lim eller annet uten bare tilpasse hullet og rundstavens omkrets så den akkurat går inn og når neste vegg?
På bildet ser du tydelig at du har klemt i stykker Mollupluggen. Den skal se ut som en kjegle på baksiden og ikke som et Mikadospill. Eller er det etter at den er blitt tvunget ut samme veien som den kom inn?
Ja du. Vet ikke hvorfor den ser sånn ut. Men jeg skulle ikke bli overrasket om det ble så av at jeg tvang den ut og bendet ganske voldsomt. Monterte den som alle andre plugger som sitter fint og fungerer som tenkt.
Noe feil ble det uansett allerede da jeg satte den på plass, eller om det var feil på den fra starten av. Til tross for mollytang ble jo gjengene merkelige.