Hei alle byggere.
Jeg har revet ned all gammel masonitt fra veggene i et rom som vi holder på å renovere. Selve veggen bak er grov spontet panel som jeg gjerne vil beholde siden den er perfekt å ha når man skal feste ting på veggen. Nå er det dessverre slik at den ikke er helt jevn. Huset er fra 1941 så veggen har vel beveget seg med årene. Jeg har planlagt å sette opp 12mm sponplate utenpå, men hvordan gjør jeg det enklest for å få veggen jevn slik at ikke sponplaten svikter. Det er ikke mye ujevnt og jeg vil ikke fjerne panelen så jeg kommer inn til lektene? Kan man sparkle eller legge noe materiale innenfor sponplaten eller har dere noen tips? Mvh
Jeg har revet ned all gammel masonitt fra veggene i et rom som vi holder på å renovere. Selve veggen bak er grov spontet panel som jeg gjerne vil beholde siden den er perfekt å ha når man skal feste ting på veggen. Nå er det dessverre slik at den ikke er helt jevn. Huset er fra 1941 så veggen har vel beveget seg med årene. Jeg har planlagt å sette opp 12mm sponplate utenpå, men hvordan gjør jeg det enklest for å få veggen jevn slik at ikke sponplaten svikter. Det er ikke mye ujevnt og jeg vil ikke fjerne panelen så jeg kommer inn til lektene? Kan man sparkle eller legge noe materiale innenfor sponplaten eller har dere noen tips? Mvh
Vil ikke bruke gips i det hele tatt. Synes ikke det fyller noen funksjon. Det er ikke så mye ujevnt, men nok til at jeg ikke vil legge platene direkte på veggen. Jeg tror jeg skal lekte opp veggen og på den måten blir det lettere med elektrisk opplegg også.. og så setter jeg sponplaten på lektene. Hva tror dere om det?
Ja det synes jeg også men jeg ble nedstemt av samboeren. Så vil jeg ha flere stikkontakter og gjerne ha dem infelt. Jeg vet mange som har malt og tapetsert direkte på sponplate og så har jeg hørt at man skal ha gips fordi det er mer lettarbeidet og brannsikkert.. Men finnes det noen direkte grunn?
Medlem
· Östergötland
· 450 innlegg
Mer lydisolert....kebabpizza skrev:Ja det synes jeg også, men jeg ble nedstemt av samboeren. Så vil jeg ha flere stikkontakter, og gjerne ha dem innfelt. Jeg vet mange som har malt og tapetsert direkte på sponplate, og så har jeg hørt at man skal ha gips fordi det er mer lettarbeidet og brannsikkert.. Men finnes det noen direkte grunn?
Vil du ha mer strøm i veggen og må legge inn stendere, så forsvinner jo alt bra med å ha spont bak! Da når du jo uansett ikke inn til sponten med skruer f.eks?
Kan man virkelig tapetsere på spon?:-/ blir ikke det typ som å sette tapet på osb? At den løsner etter et par år!?
Jeg vet da flere som har satt tapet direkte på spon og det ser ut til å ha gått bra. Hovedsaken er at man ruller både tapet og sponplaten med tapetklister. Selvfølgelig kan jeg sette gips utenpå sponplaten, men hvis det er unødvendig så føles det jo som sagt.. unødvendig
Ja, du har rett i at vitsen forsvinner litt med panelet bak hvis man regler, men hvis jeg må feste noe tungt så kan jeg jo bruke lange skruer og nå inn i panelet uansett. Så er det mye jobb å fjerne panelet.
Jeg kjenner et par som har tapetsert på spon og det ser ganske trist ut i skjøtene. Tapetene har trukket seg slik at det har dannet seg folder og i noen tilfeller sprekker i nesten hver skjøt. Bruker man gips er det betydelig lettere å få til et bra resultat som holder seg pent lenge.
Er det av noen bygningsverngrunnlag som du vil unngå gips bør du også la være sponet og i stedet sette opp treetex. Det er ikke i nærheten like bra som gips, men i det minste bedre enn spon og fremfor alt litt mer "autentisk".
Om veggene svinger fram og tilbake kan du ta utgangspunkt i den delen av veggen som stikker ut mest og legge ca 5 cm brede remser av masonitt fra gulv til tak med 60 cm avstand slik at remsene linjerer med den utstikkende delen av veggen. Da har du mer eller mindre laget en egen regelvegg med cc60. Gips holder for å "sveve i luften" mellom disse reglene og når du vil henge opp noe på veggene gjelder det bare å bruke tilstrekkelig lange skruer for å nå gjennom tomrommet og inn i rupanelet.
Er det av noen bygningsverngrunnlag som du vil unngå gips bør du også la være sponet og i stedet sette opp treetex. Det er ikke i nærheten like bra som gips, men i det minste bedre enn spon og fremfor alt litt mer "autentisk".
Om veggene svinger fram og tilbake kan du ta utgangspunkt i den delen av veggen som stikker ut mest og legge ca 5 cm brede remser av masonitt fra gulv til tak med 60 cm avstand slik at remsene linjerer med den utstikkende delen av veggen. Da har du mer eller mindre laget en egen regelvegg med cc60. Gips holder for å "sveve i luften" mellom disse reglene og når du vil henge opp noe på veggene gjelder det bare å bruke tilstrekkelig lange skruer for å nå gjennom tomrommet og inn i rupanelet.
Takk for gode tips!!! Nå skal jeg bare bestemme hva som er best.
Klikk her for å svare