Hei!
Jeg har en balkong som er i dårlig stand. På undersiden har betongen begynt å løsne, og på disse stedene har rustne armeringsjern kommet frem.
Hvordan skal jeg utbedre skadene på best mulig måte? Jeg tar gjerne imot tips om arbeidsmetode, materialvalg, etc.
Takk på forhånd!
Jeg har en balkong som er i dårlig stand. På undersiden har betongen begynt å løsne, og på disse stedene har rustne armeringsjern kommet frem.
Hvordan skal jeg utbedre skadene på best mulig måte? Jeg tar gjerne imot tips om arbeidsmetode, materialvalg, etc.
Takk på forhånd!
Hmmm... Ingen som har noen idéer? Vær så snill...
En tidligere tråd, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40752 visst handler den om et innertak men et svar handler om noe som heter undergjutningsbruk. Googla på det og se om det kan være noe for deg 
Men om armeringsjärnen begynner å titte fram kanskje det er på tide å lage en ny balkong :-/
Vet du hvordan det ser ut inne ved veggen for eksempel?
Men om armeringsjärnen begynner å titte fram kanskje det er på tide å lage en ny balkong :-/
Vet du hvordan det ser ut inne ved veggen for eksempel?
Har nettopp renovert både over- og underside. Har mørtelen falt ned under bør du nok ta en titt på det bærende godset. Akkurat som moren min skrev tidligere, er armeringen rustet i stykker så er det nesten like greit å pigge ned betongen og støpe en ny plate, det går å redde punktvis gjennom behandling.
Det eneste som fungerer å renovere med er Sikas produkter, langt fra billig men samtidig så sitter det fast en god stund.
Det eneste som fungerer å renovere med er Sikas produkter, langt fra billig men samtidig så sitter det fast en god stund.
Hei
Jeg har lignende skader på en balkong jeg skal reparere. I mitt tilfelle er det armeringsjern som har ligget nær betongens overflate og begynt å ruste. Balkongen på huset mitt er fortsatt i god stand og skadene ikke så store at de påvirker bæreevnen. Jeg holder på å fjerne løs betong og børste bort rust fra armeringsjernene. Deretter skal jeg legge på en vedheftsforbedrer som i tillegg rustbeskytter armeringsjernene. Til slutt blir det reparasjonsbruk beregnet for denne typen reparasjoner. Produkter for dette finnes fra maxit, sika og ardex, sjekk deres nettsteder.
MVH
PjS
Jeg har lignende skader på en balkong jeg skal reparere. I mitt tilfelle er det armeringsjern som har ligget nær betongens overflate og begynt å ruste. Balkongen på huset mitt er fortsatt i god stand og skadene ikke så store at de påvirker bæreevnen. Jeg holder på å fjerne løs betong og børste bort rust fra armeringsjernene. Deretter skal jeg legge på en vedheftsforbedrer som i tillegg rustbeskytter armeringsjernene. Til slutt blir det reparasjonsbruk beregnet for denne typen reparasjoner. Produkter for dette finnes fra maxit, sika og ardex, sjekk deres nettsteder.
MVH
PjS
Takk for et kjempebra svar!PjS skrev:Hei
Jeg har lignende skader på en balkong jeg skal reparere. I mitt tilfelle er det armeringsjern som har ligget nær betongens overflate og begynt å ruste. Balkongen på mitt hus er fortsatt i god stand og skadene ikke så store at de påvirker fastheten. Jeg holder på med å fjerne løs betong og børste bort rust fra armeringsjernene. Deretter skal jeg legge på en heftforbedrer som dessuten beskytter armeringsjernene mot rust. Til slutt blir det reparasjonsmørtel beregnet for denne type reparasjoner. Produkter for dette finnes fra maxit, sika og ardex, sjekk deres nettsider.
MVH
PjS
Dog oppstår alltid oppfølgingsspørsmål når kunnskapen øker:
Skal man beskytte rustne armeringsjern som har kommet frem der betongen har løsnet mot rust? Jeg har tenkt på å først påføre "rust eater" og deretter male med rustbeskyttelsesfarge.
Hvilke betongprodukter er egnet til å reparere undersiden av balkongen med? Dette med betongprodukter er en virkelig jungel... minst sagt...
Jeg ville ikke tro at du trenger å bruke rusteater på armeringsjernene, så viktig er det ikke å få bort all rust, jernene er jo ofte litt rustne allerede når man kjøper dem. Dessuten tror jeg ikke at rusteateren er så bra for betongen, den er (tror jeg) basert på en eller annen syre som kunne skade betongen på sikt.
Jeg har kjøpt et produkt som heter Betoheft fra Maxit, den bruker jeg for rustbeskyttelse og vedheft. Som reparasjonsbruk bruker jeg Ardex EB2 mix. Jeg hadde egentlig ønsket å få tak i et reparasjonsbruk som heter REP 45 fra Maxit, men det var ikke å kjøpe her, det skal være tiksotropt og fiberforsterket, noe som burde passe bra om man skal legge på underifra.
/ PjS
Jeg har kjøpt et produkt som heter Betoheft fra Maxit, den bruker jeg for rustbeskyttelse og vedheft. Som reparasjonsbruk bruker jeg Ardex EB2 mix. Jeg hadde egentlig ønsket å få tak i et reparasjonsbruk som heter REP 45 fra Maxit, men det var ikke å kjøpe her, det skal være tiksotropt og fiberforsterket, noe som burde passe bra om man skal legge på underifra.
/ PjS
Vi renoverte vår balkong for ca. 8 år siden. Den var i dårlig stand fra da huset ble bygget. Sprekkdannelser, groper, defekter og mose på oversiden og også en hel del på undersiden. Først hogg vi fritt i sprekkene på undersiden slik at armeringen ble synlig, skikkelig rusten. Vi leide sandblåseutstyr en dag og blåste av slik at metallet ble fri fra rust. Også jerngjerdet ble sandblåst. Rustbeskyttelsesfarge på alt metall.
Deretter reparerte vi med reparasjonsbetong, jeg tror det het "Betoheft", nesten som lim i flere omganger. Dyrt var det også. Platåen på toppen løsnet helt ved pigging med Hilti-maskin, og en helt ny platå med bra helling ble støpt, vi hevet også terskelen på balkongdøren.
Faktum er at etter 8 år er jeg fortsatt svært fornøyd med resultatet. På undersiden er balkongen helt intakt uten sprekker (hvitmalt). På oversiden begynner den å bli litt "arrdannet" og grovkornet på den delen som er utenfor taket, men jeg tror (håper) den holder mange år til.
Vi hadde ikke sandblåst før, og jeg anbefaler ikke å gjøre det selv hvis man ikke er vant. Det gikk med utrolig mye sand, og dette gjorde at de tilbudene fra proffene som jeg hadde sjekket, hadde blitt like i pris! (obs at dette var -98)
Deretter reparerte vi med reparasjonsbetong, jeg tror det het "Betoheft", nesten som lim i flere omganger. Dyrt var det også. Platåen på toppen løsnet helt ved pigging med Hilti-maskin, og en helt ny platå med bra helling ble støpt, vi hevet også terskelen på balkongdøren.
Faktum er at etter 8 år er jeg fortsatt svært fornøyd med resultatet. På undersiden er balkongen helt intakt uten sprekker (hvitmalt). På oversiden begynner den å bli litt "arrdannet" og grovkornet på den delen som er utenfor taket, men jeg tror (håper) den holder mange år til.
Vi hadde ikke sandblåst før, og jeg anbefaler ikke å gjøre det selv hvis man ikke er vant. Det gikk med utrolig mye sand, og dette gjorde at de tilbudene fra proffene som jeg hadde sjekket, hadde blitt like i pris! (obs at dette var -98)
Klikk her for å svare