Med forbehold om at dette eventuelt kanskje havner i feil kategori beklager jeg meg herved og håper at en vennlig moderator ser mellom fingrene.

Til emnet. Vi skal isolere loftet på vårt laftede hus fra ca 1890, og lage to rom samt en wc. Vi hadde tenkt å sette duk mellom takstolene og støttebena (pluss spikerslag) og ansette et firma som fyller med celluloseisolasjon.
Som dere ser på bildet er støttebena noe skråstilt, men vi skulle ønske å ha en loddrett vegg. Dels fordi den skrå flaten ikke kan møbleres på en passende måte og for å gi plass til å legge avløpsledningen.

Bild av vinden i ett gammalt hus med trätak och stödben. Gula linjer visar planerad väv och gröna linjer markerar föreslagen lodrät vägg.

Spørsmålet er hvordan man på best mulig måte kan sette opp stenderverk her for at det skal bli så bra og stabilt som mulig. På grunn av en ganske lang avløpsstrekning og tynne etasjeskiller må det bli vegghengt wc, derfor trenger stenderverket å gjøres ordentlig.
Jeg har hittil ikke kommet fram til hva som er den beste løsningen og lurer på om noen kan gi et godt tips

De gule linjene får symbolisere duken mellom takstolene og støttebena og de grønne linjene den loddrette veggen.

En løsning er å la stående stender spikres i siden av takstolen. Enkel montering og lett å få loddrett og få samme utstikk på alle, men da blir det håpløst å få fast duken på en god måte, hvilket gjør at dette mer eller mindre går bort.

En annen er å skråsage stendere i enden og feste på "utsiden" i vekket der støttebena går over til takstolen. Dette vanskeliggjør ikke montering av duk, men det blir svært vanskelig å få en rett linje langs, siden alle støttebena ikke er like, noe som fører til en bulket vegg og vanskelig å få rett vinkel og en stabil innfesting.
En tredje løsning jeg kom på var å skråsage en stender på langs og feste mellom støttebena. Problemet med det er at jeg ikke har noen passende sag for å gjøre dette.
Hvordan ville dere gjort det?

Sist redigert:
Legg en regel på gulvet/bjelkelaget og sett en på takstolene, så regle i mellom disse to. På denne måten blir det enklest å få veggen rett og i lodd.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.