12.914 lest ·
18 svar
13k lest
18 svar
Hvordan regle innertak før gips
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Trolig bedre lydisolering.
Protte
Protte
Man gjør oftest slik for å få bedre lydisoleringen mellom gulv/tak og skal du legge opp vanlig takgips er det 30cc regelavstand som gjelder men det kan holde med 40cc. Enklest er jo hvis du legger spikerslag tvers de reglene som sitter der. Spikerslag gjerne 28x70 men 22x70 kan holde siden du har rett kort mellom reglene...
Klem gjerne inn litt isolering mot gulvet og fest med plastbånd når du først holder på for lydisoleringen...
Klem gjerne inn litt isolering mot gulvet og fest med plastbånd når du først holder på for lydisoleringen...
Okei. Stort takk for litt bra info! Jeg går for det. Men en tanke. Tror du at spennvidden på nåværende regler er et problem om du ser på bildene? At det henger seg ned?anders07 skrev:
Man gjør som regel dette for å få bedre lydisolering mellom gulv/tak, og skal du legge opp vanlig takgips er det 30cc regelavstand som gjelder, men det kan holde med 40cc. Det enkleste er jo om du legger spikerslag tvers over de reglene som sitter der. Spikerslag gjerne 28x70, men 22x70 kan holde siden du har ganske kort mellom reglene...
Klemt gjerne inn litt isolering mot gulvet og fest med plastbånd når du først holder på for lydisoleringen...
Ser ut som 45x70, eller?
Det skal holde synes jeg, men hvis du drar/henger litt i regelen og den ikke flekser for mye skal det fungere bra.
En gipsskive veier rundt 8 kg per kvadratmeter, så det er hva det må holde for uten svikt.
Det skal holde synes jeg, men hvis du drar/henger litt i regelen og den ikke flekser for mye skal det fungere bra.
En gipsskive veier rundt 8 kg per kvadratmeter, så det er hva det må holde for uten svikt.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Jeg synes det nesten ser ut som at det henger allerede nå. Eller er det en synvilla? Føles som i tynneste laget de der. Men gjør som anders07 skrev og prøvbelast. Du kan jo henge opp bjelkene i kortlingene på midten av bjelkelaget til overetasjen hvis det svikter. Vil du ikke henge opp med en bjelke for lydens skyld, så kan du bruke hullbånd i stedet.
Synes det mer ser ut som noe hjemmesaget, typ 50x75. Er du ikke bekymret for lyd ovenfra så fest bjelkene med hullbånd eller lignende. Vær nøye så det blir rett (lang rettholt hjelper mye).
Alt. 2 er å Sala på eksisterende bjelker med noe kraftigere, dimensjon avhenger av spennvidde.
til slutt spredt panel
Alt. 2 er å Sala på eksisterende bjelker med noe kraftigere, dimensjon avhenger av spennvidde.
til slutt spredt panel
Litt svikt er det. Skal prøve samtlige senere for å se. Litt har de satt seg tror jeg, noe som har gitt litt bøy. Takk!anders07 skrev:
Litt heng/bøy ville jeg også sagt. Men det er vanskelig å avgjøre. Dog så må man kanskje måle inn for å se hvordan de forholder seg mot hverandre.S Snickarkirre skrev:Jeg synes det nesten ser ut som om det henger allerede nå. Eller er det en synsbedrag? Føles som i det minste laget de der. Men gjør som anders07 skrev og prøvbelast. Du kan jo henge opp bjelkene i tverrsvillene på midten av bjelkelaget til overetasjen om det svikter. Vil du ikke henge opp med en bjelke for lydens skyld kan du ta hullbånd i stedet.
Hva mener du med henge opp bjelker samt hullbånd? Er litt novise.
Takk for innspill!
Når jeg målte raskt var det 45x75.Larsa skrev:
Synes det mer ser ut som noe hjemmelaget, typ 50x75. Er du ikke bekymret for lyd ovenfra så fest bjelkene med hullbånd eller lignende. Vær nøye så det blir rett (lang rettholt hjelper mye).
Alt. 2 er å forsterke på de eksisterende bjelkene med noe kraftigere, dimensjonen avhenger av spennet.
til slutt glespanel
Men spør deg også. Hva mener du med å feste bjelkene?
Lydmessig så kommer jeg til å fylle med isolasjon, da det ikke funker ellers.
Hengsla, du kan skru en høyere regel eller planke, typ 120 mm, i eksisterende reglar for å "stive opp" dem.
Du kan også feste hullbånd i gulvreglar og "henge ned" og skru i reglene. Se det som at reglene henger i hullbåndene. Det burde være nok med et hullbånd på midten.
Det er viktig at hullbåndene blir vertikale så vekten ligger jevnt på dem.
Du kan også feste hullbånd i gulvreglar og "henge ned" og skru i reglene. Se det som at reglene henger i hullbåndene. Det burde være nok med et hullbånd på midten.
Bygningsveteran
· Norrland
· 342 innlegg
Det er akkurat som det høres ut, som et bukseseler som du henger opp 45x75 stenderne i. Enten gjør du det med en stender type 45x45 eller med hullbånd. Hullbånd er en slags metallbånd på rull med en masse hull i. Som anders07 skrev så holder det å sette et bukseseler på midten. For eksempel fester du en stender/hullbånd i kortlingen som sitter i bjelkelaget til overetasjen og deretter fester du 45x75-en i stenderen/hullbåndet.
Laser er helt ypperlig å bruke når man skal rette tak. Ellers fungerer det fint med murersnor også. Om du fester en murersnor tvers over stenderne på midten av taket, typ 50mm under stenderne ytterst mot veggene, så trenger du bare måle ved hver stender og så løfte dem til du har 50mm klaring mellom snoren og stenderen, deretter fester du bukseselene i stenderen. Da er det klart for glesen
Laser er helt ypperlig å bruke når man skal rette tak. Ellers fungerer det fint med murersnor også. Om du fester en murersnor tvers over stenderne på midten av taket, typ 50mm under stenderne ytterst mot veggene, så trenger du bare måle ved hver stender og så løfte dem til du har 50mm klaring mellom snoren og stenderen, deretter fester du bukseselene i stenderen. Da er det klart for glesen
Okei, toppen. Takk for hjelpen! Da er jeg med.anders07 skrev:
Hengsla, du kan skru en høyere regel eller planke, typ 120 mm, i eksisterende bjelker for å "stive opp" dem.
Du kan også feste hullbånd i gulvbjelker og "henge ned" og skru i bjelkene. Se det som at bjelkene henger i hullbåndene. Det burde holde med et hullbånd på midten.